Civilizace

Na urychlovač jsme si půjčili

Francouzský fyzik dr. Robert Aymar (70) je od roku 2004 ředitelem CERN. S Respektem hovořil o Nobelově ceně, finančních problémech a nevyčerpatelném zdroji energie.

Fotografie: Robert Aymar: schází nám čtvrtina kosmu. • Autor: Respekt

Francouzský fyzik dr. Robert Aymar (70) je od roku 2004 ředitelem CERN. S Respektem hovořil o Nobelově ceně, finančních problémech a nevyčerpatelném zdroji energie.

Na konci roku má začít fungovat největší urychlovač na světě. Jaké objevy očekáváte?

Hodně překvapujících objevů, které určí trendy ve fyzice na příštích 50 let. Chceme odpovědět na otázky, které si klademe celé roky. Jednou z nich je, proč mají částice hmotnost. Elementární částice, které tvoří vás i mne. Zatím nevíme, odkud se vzala hmotnost kosmu.

Pak je tu další důležitá věc: Od Newtonových dob pozorujeme vesmír v pohybu, hvězdy, které určitou dobu žijí a pak zanikají. Dlouho nás ten obraz uspokojoval. Ale když jsme sečetli hmotnost všech hvězd v kterékoli z galaxií, zjistili jsme, že se v něčem hluboce mýlíme. Hmotnost hvězd je příliš malá na to, aby vyvolala přitažlivou sílu, jež drží galaxie pohromadě. Je pětadvacetkrát menší. Co je to za hmotu, která nám chybí? Nevíme. Kdesi se skrývá a zdá se, že se nijak neprojevuje, jen gravitací. Doufáme, že pomocí urychlovače LHC spatříme částice, které se nazývají supersymetrické. Nové částice, které jsou tak těžké, že nemohly být vytvořeny pomocí předchozích urychlovačů. Mohou nám dát jeden příklad toho, z čeho by se skrytá hmota mohla skládat. A očekáváme i další objevy.

Za objev Higgsova bosonu bude prý udělena Nobelova cena.…

Odemkněte si všech 54 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.