Na zájezdu do budoucnosti
Po agrární a průmyslové společnosti nastala éra společnosti informační. Informace jsou nejrozšířenější komoditou na trhu, staly se prvotní strategickou surovinou v globální vesnici.
Po agrární a průmyslové společnosti nastala éra společnosti informační. Informace jsou nejrozšířenější komoditou na trhu, staly se prvotní strategickou surovinou v globální vesnici. Média jsou důležitější než ocelárny. Kdo má přesnější informace, vyhrává. Přesto informace z našich médií mizí. Čím to je? Jak nás to proměňuje? Tento esej, česky pokus, se snaží odpovědět na otázku: Jak velkou část tradičních hodnot naší civilizace hodlá budoucnost akceptovat?
Čím dál dražší
V informační společnosti musí každý účastník planetárního zájezdu do neznámé budoucnosti produkovat zprávy. Kdo to nedělá, neexistuje. Zprávy produkuje stát, armáda, policie, vědci, umělci, sportovci, novináři, zločinci, zoologické zahrady, zamilovaní, nemocní, holubáři, podvodníci. Zprávy jsou zbožím jako auta, hrušky, ocel a mouka. Politik i vědec ztratili dominantní postavení: trh je podřídil svému základnímu zákonu, podle kterého jsou si všichni účastníci rovni: Regina z VyVolených, Paroubek, Kožený, Kajínek i gorila Richard. Vědec ani politik a ani umělec a novinář si už nemohou nárokovat privilegované postavení. Výsledek: trh postavil na roveň informaci, aktualitu, drb, dezinformaci, pomluvu či pouhý blábol nebo chvástavý výmysl. Levné, dráždivé a emocionální výrony jsou prodejnější a tak mají převahu na trhu, kde jen menšina potřebuje ke svému každodennímu rozhodování skutečné informace.
Tak je tomu…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].