Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Co se děje ve světě

vobrazek_259.jpeg • Autor: Respekt
vobrazek_259.jpeg • Autor: Respekt

Fotografiím Holanďanky Rineke Dijkstra by se na první pohled dal vyčíst nedostatek fantazie. Její portréty mohou leckomu připadat jako enormně nazvětšované pasovky, chladné reprodukce tváří bez osobního vkladu fotografky. Kdyby ovšem právě maximální vizuální jednoduchost nebyla autorčinou silnou stránkou, dokonale zvládnutým nástrojem k vytváření sugestivních psychologických studií. Retrospektiva pětačtyřicetileté Dijkstra v galerii Jeu de Paume je fotografickou výstavou číslo jedna současné Paříže.

Sedmdesát barevných snímků pochází z různých cyklů fotografky z posledních dvanácti let. Ať už jde o mladé lidi na mořských plážích, matky s novorozeňaty zachycené těsně po přestřižení pupeční šňůry, izraelské vojáky a vojačky či portugalské toreadory s obličeji potřísněnými zasychající krví, všechny její práce nesou společný rukopis: obrazová střídmost, použití velkoformátové techniky, umožňující co nejrealističtější záznam, neutrální pozadí, které i v plenéru připomíná ateliérovou tvorbu. To vše vede divákovu pozornost bez rozptylování vizuálními efekty rovnou k podstatě obrazů.

Rineke Dijkstra fotografuje mladé lidi na hranici mezi dětstvím a dospělostí, v období, kdy začínají hledat vlastní identitu. Klíčovou roli na obrazech balancujících mezi sociálně psychologickým dokumentem a inscenací hraje výraz obličeje a postoj těla. Portrétovaní vždy soustředěně hledí do objektivu a divák při…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].