Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Diskuse

Konec katolického světa

Francie je laická republika“, tak praví její ústava už od roku 1946. Co přesně si pod tímto pojmem, který ve zmiňované pasáži předchází i přívlastkům „demokratická a sociální“, představit? Podle běžné interpretace jde o důsledné zamezení vlivu církví ve veřejné sféře – zejména ve školství. Tento princip ovšem dochází v praxi leckdy bizarního naplnění. Horliví vyznavači laicity s úspěchem brání proniknutí jakékoli zmínky o náboženských symbolech a tradicích – nedílné součásti evropského kulturního prostoru – do výuky, takže se francouzští školáci například v tomto adventním období nemohou od svých učitelů dozvědět nic o tom, proč se slaví křesťanské Vánoce. Dostaví-li se do školy se šátkem či kippou na hlavě, případně s výrazným křížkem kolem krku, riskují vyloučení. Strážci absolutního vykázání všeho konfesionálního do soukromé sféry se mohou opřít o širokou podporu veřejnosti: podle průzkumu agentury CSA z letošního února řadí 75 % dotázaných laicitu mezi „základní prvky identity Francie“. V tom se tedy Francouzi shodují se svým prezidentem Chiracem, označujícím laicitu za „pilíř republikánského chrámu“.

Dvě Francie

Současný všeobecný konsensus o laicitě jako součásti národního dědictví podtrhuje hloubku proměny, kterou prošla francouzská společnost od počátku 20. století. Když 11. prosince 1905 vstupoval v platnost zákon o odluce církví od státu, vrcholil tím boj „dvou…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].