Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

To nejlepší, co Češi vyfotili

Výstava Česká fotografie 20. století je mimořádná především rozsahem. Více než 1200 exponátů od bezmála pěti stovek autorů zaplnilo hned tři významné pražské galerie – Uměleckoprůmyslové muzeum, Dům U Kamenného zvonu a Městskou knihovnu. Pokud si pamětníci připomenou, že po dlouhá desetiletí éry socialismu sloužila v Praze k vystavování fotografické tvorby pouze jediná maličká galerie na Jungmannově náměstí, mohou grandiózní projekt vnímat i jako satisfakci.

Fotografie: Tulák s leicou  Miloň Novotný a vášnivý surrealista Jindřich Štyrský se potkali možná poprvé. Foto Miloň Novotný, Jindřich Štyrský • Autor: Respekt
Fotografie: Tulák s leicou Miloň Novotný a vášnivý surrealista Jindřich Štyrský se potkali možná poprvé. Foto Miloň Novotný, Jindřich Štyrský • Autor: Respekt

Výstava Česká fotografie 20. století je mimořádná především rozsahem. Více než 1200 exponátů od bezmála pěti stovek autorů zaplnilo hned tři významné pražské galerie – Uměleckoprůmyslové muzeum, Dům U Kamenného zvonu a Městskou knihovnu. Pokud si pamětníci připomenou, že po dlouhá desetiletí éry socialismu sloužila v Praze k vystavování fotografické tvorby pouze jediná maličká galerie na Jungmannově náměstí, mohou grandiózní projekt vnímat i jako satisfakci.

Každý, vždy a všude

Skoro po celé století, jímž se výstava zabývá, nebyla umělecká povaha fotografie brána v českých zemích tak docela vážně. Až do konce padesátých let si společnost příliš neuvědomovala, jaké hranice tu dělí kreativitu od řemesla. V uměleckých svazech, které za minulého režimu uskutečňovaly kulturní politiku strany, zaujímali navíc vůdčí pozice představitelé tradičních disciplín, kteří se přirozeně bránili konkurenci. Ve světě se tak česká fotografie domohla uznání dřív než doma. O jejím skutečném významu svědčí to, že je v předních zahraničních sbírkách zastoupena víc než české obrazy a sochy.

Přiměřeně svému významu začala být fotografie také u nás prezentována od 80., a hlavně 90. let minulého století, a dnes už klasické žánry spíš zastiňuje. Někdy do nich dokonce proniká, neboť ji bohatě využívají malíři i grafici, ale také konceptualisté a tvůrci instalací. Přestala být vnímána jen jako…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].