Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Výstavy

Romské výtvarné umění bývá prezentováno zpravidla v jeho naivistické poloze, která vychází z tradiční romské kultury a také faktu, že většina Romů se malovat nebo sochařit učila sama. Putovní výstava We Are What We Are, jež vznikla v rakouském Grazu a od této středy bude mít svou jedinou českou zastávku v Muzeu města Ústí nad Labem, zvolila inovativnější přístup. Tvoří ji díla umělců, kteří buď jako ne-Romové reflektují svět menšinového etnika, jeho sociální postavení, odlišnosti či zvyky, nebo coby Romové nahlížejí svou societu zevnitř. Konfrontace obou pohledů slibuje překvapení. Výstava je zajímavá také tím, že se snaží opouštět obvyklé vidění a volí co možná nejsoučasnější umělecké prostředky. Mezi zúčastněnými výtvarníky najdeme Rumuny, Rakušany, Čechy, Slováky, Maďary i mnoho autorů ze zemí bývalé Jugoslávie.

vobrazek_726.jpeg • Autor: Respekt
vobrazek_726.jpeg • Autor: Respekt

Romské výtvarné umění bývá prezentováno zpravidla v jeho naivistické poloze, která vychází z tradiční romské kultury a také faktu, že většina Romů se malovat nebo sochařit učila sama. Putovní výstava We Are What We Are, jež vznikla v rakouském Grazu a od této středy bude mít svou jedinou českou zastávku v Muzeu města Ústí nad Labem, zvolila inovativnější přístup. Tvoří ji díla umělců, kteří buď jako ne-Romové reflektují svět menšinového etnika, jeho sociální postavení, odlišnosti či zvyky, nebo coby Romové nahlížejí svou societu zevnitř. Konfrontace obou pohledů slibuje překvapení. Výstava je zajímavá také tím, že se snaží opouštět obvyklé vidění a volí co možná nejsoučasnější umělecké prostředky. Mezi zúčastněnými výtvarníky najdeme Rumuny, Rakušany, Čechy, Slováky, Maďary i mnoho autorů ze zemí bývalé Jugoslávie.

Mezinárodní obsazení bude mít i výstavní projekt

Entering the City

(Vstup do města), který od tohoto pondělí promění jedno pražské nábřeží v galerii pod širým nebem. Sedm velkých kamenných rámů na betonové zdi pod Letnou bylo původně určeno k prezentaci komunistické propagandy, po revoluci pak většinou zely prázdnotou. Švédský umělec žijící v Praze David Walliker před časem dostal nápad využít je k výstavám. A protože kolona aut sunoucí se po nábřeží znemožňuje bližší kontakt s dílem, půjde o velkoplošné tisky. Jako první tu představí…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].