Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Co se děje ve světě

vobrazek_2119.jpeg • Autor: Respekt
vobrazek_2119.jpeg • Autor: Respekt

„Není to muzeum, ale svatyně,“ citoval deník The New York Times nadšenou návštěvnici, tísnící se předminulý víkend ve frontě před Muzeem moderního umění (MoMA) na newyorském Manhattanu. Po více než dvouleté přestavbě toto na světě historicky nejstarší muzeum svého druhu (letos slaví 75 let) znovu otevřelo brány divákům. Změnilo se k nepoznání: v nahuštěném centru New Yorku spolykalo několik okolních budov a rozrostlo se téměř dvojnásobně.

Návštěvníky již zdálky vítá prosklené čelo nové budovy, jejíž přestavbu provedl s gigantickým rozpočtem 858 milionů dolarů (provoz pražského Národního divadla na více než 30 sezón) dosud vcelku neznámý japonský architekt Yoshio Taniguchi. Jen malý zlomek této částky věnovalo město New York, zbytek pochází ze soukromých kapes. Když uvážíme, že velká část peněžní sbírky a samotná přestavba probíhala v době hospodářské recese, kdy jiné americké galerie omezovaly svůj provoz, je shromáždění tak velkých prostředků a úspěšné dokončení stavby obdivuhodné. Jak říkal Andy Warhol: vydělat peníze je umění. A tým okolo MoMA je ovládá nad jiné. Nejvýznačnější dárci jako například David Rockefeller starší se mohou kromě dobrého pocitu a volného vstupu těšit také z toho, že jednotlivé budovy nebo přilehlá zahrada se sochami nesou jejich jména.

Nová MoMA je obrovským komplexem galerií, biografů, přednáškových sálů, restaurací a kaváren. Yoshio Taniguchi se…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 41 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].