Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Prolomit Triera

V nakladatelství Orpheus vychází monografie jednoho z nejosobitějších a nejdiskutovanějších režisérů současnosti – Dána Larse von Triera. Napsal ji režisérův někdejší učitel, filmový historik Peter Schepelern a produkci svého žáka rozebírá opravdu zevrubně. Jeho detektivní kinematografická práce je nadmíru čtivá, akademický žargon rozhodně nečekejte. Opravdovou filmovou kritiku ovšem rovněž ne, což monografii sice dílem sluší, jenže v čtenáři zůstane jedna neodbytná otázka: Kdo je vlastně Lars von Trier a co mají jeho filmy říct?

Fotografie: Pokud v tom někdo hledal hlubší smysl, pak se moc omlouvám. To jsem vážně nechtěl. Foto: Profimedia.cz / AFP • Autor: Respekt
Fotografie: Pokud v tom někdo hledal hlubší smysl, pak se moc omlouvám. To jsem vážně nechtěl. Foto: Profimedia.cz / AFP • Autor: Respekt

V nakladatelství Orpheus vychází monografie jednoho z nejosobitějších a nejdiskutovanějších režisérů současnosti – Dána Larse von Triera. Napsal ji režisérův někdejší učitel, filmový historik Peter Schepelern a produkci svého žáka rozebírá opravdu zevrubně. Jeho detektivní kinematografická práce je nadmíru čtivá, akademický žargon rozhodně nečekejte. Opravdovou filmovou kritiku ovšem rovněž ne, což monografii sice dílem sluší, jenže v čtenáři zůstane jedna neodbytná otázka: Kdo je vlastně Lars von Trier a co mají jeho filmy říct?

Pohádka mého života

Dobrým příkladem Schepelernovy až úzkostlivé neutrality je kapitola o filmu Prolomit vlny, který pro Triera znamenal první celosvětový divácký úspěch. Protagonistka Bess tu spasí svého zmrzačeného manžela skrze vlastní drastické sexuální ponížení, nakonec umírá, je však vykoupena a vstoupí na nebesa. Schepelern se ve své knize spokojuje jen s vršením otázek: „Je Trier věřící katolík, vzdávající hold mučednici, nebo je to ďábelský manipulátor, který dokáže stisknout ta správná tlačítka?“ Odpovědi se podle autora „lámou ve vlnách“.

Monografistovy otazníky lze chápat. Za prvé proto, že Trier do svých filmů nevkládá jednoznačné odpovědi. Tak třeba v postavě jurodivé Bess chtěl podle vlastních slov vzdát hold naivní dobrotě, ale opravdové umělecké dílo se naštěstí vzpírá jakémukoli návodu k použití, a…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].