Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

Tunel do Jeseníků

mobrazek_1636.jpeg • Autor: Respekt
mobrazek_1636.jpeg • Autor: Respekt
Fotografie: Tunel skrz Červenohorské sedlo. Mapa: Respekt • Autor: Respekt
Fotografie: Tunel skrz Červenohorské sedlo. Mapa: Respekt • Autor: Respekt

Za hřebenem Hrubého Jeseníku začíná nuzný zapadákov. V zimě se tam totiž kvůli serpentinám obtížně škrábou kamiony. Stavební firma z krajského města proto přišla se spásným návrhem: prokopat do odlehlého kraje tunel za pět miliard. Je to ale zvláštní spása: část obcí ji odmítá a sami autoři na svůj nápad nemají peníze ani ho neumějí postavit. Přesto už za přípravu projektu utratili několik milionů a krůček po krůčku postupují po spletitých stezkách byrokracie kupředu.

Svištící naděje

Ráno je to řidičská idyla. Serpentiny na Červenohorské sedlo v Jeseníkách se vinou zasněženým lesem a na silnici ani živáčka. Až napadne sněhu víc, přestanou strmé stoupání zvládat těžké kamiony a spojení mezi bývalým okresem Jeseník a vnitrozemím začne váznout.

Jesenicko je dosud z jihu přístupné buď po silnici a železnici vedoucí po hranicích chráněného území přes Ramzovské sedlo nebo oblíbenější silnicí první třídy přes Červenohorské sedlo. Ta se šplhá do nadmořské výšky tisíc metrů a denně po ní projedou necelé dva tisíce aut. Zatáčkám by měl učinit rázný konec šestikilometrový tunel proražený přímo uprostřed Chráněné krajinné oblasti Jeseníky.

S nápadem přišla firma Lesostavby Šumperk se sídlem v Olomouci. Stavbaři, kteří se specializují na práce nanejvýš v řádech milionů korun, vysvětlují svoji novou ambici snahou pomoct odlehlému kraji. „Působíme hlavně na Šumpersku,…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].