Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Báječní muži na barevném filmu

Letos si svět připomíná tři významná výročí nacistických dějin. Před osmdesáti lety na sebe nezdařeným pučem v Mnichově poprvé upozornil Adolf Hitler, před sedmdesáti lety se opravdu chopil moci a před šedesáti lety započal jeho definitivní pád bitvou u Stalingradu a vyloděním spojenců v Itálii. Hnutí, které přivedl na svět, by se po takové době mělo proměnit v zetlelou zdechlinu na smetišti dějin, jeho zvláštní působivost však nevyhasla. Nesvědčí o tom jen pokleslé aktivity extremistů a čilý obchod s nacistickými militáriemi či devocionáliemi, ale také každoroční příval více méně seriózních historických publikací. Dvoudílný sestřih filmových dokumentů Třetí říše v barvě, který v minulých týdnech uvedla Česká televize, znamenal v tomto ohledu sázku na jistotu. Málokteré téma má tolik fanoušků.

Film jako nástroj masové propagandy dokázal sílu argumentů skvěle nahradit útokem na city. Nacisté si obzvlášť libovali v manipulovaném zpravodajství, přičemž Goebbels hlásal zásadu, že lhát není třeba, stačí výběr a střih. Potřebám zpravodajství se často podřizovalo samo dění, jako by mu teprve zfilmování dávalo vyšší smysl jakéhosi mysteria, jež mělo povznášet současníky a k potomstvu vyslat poselství z heroických časů. Nesčetné koláže z archivních materiálů tuto roli vlastně dodnes plní, byť obvykle s dodatečným komentářem, který záběry prezentuje jako odstrašující příklad vykolejené společnosti. Perverznější část publika se ovšem může kochat obludností obrazů, aniž by…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 40 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].