Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Výchovná lekce pro Petru Buzkovou

Waldorfské školy mají ve světě málem stoletou tradici, ale u nás směly až dosud fungovat toliko pod statutem experimentu. Letos v červnu Ministerstvo školství ČR prohlásilo experiment za ukončený. Co to znamená? Waldorfské školy ztrácejí speciální statut a musejí svou výuku i organizaci vtěsnat do některých z platných osnov. Jenže to možné není: jejich pojetí i uspořádání výuky je jiné. Kdyby tyto školy verdikt přijaly a předstíraly, že svou praxi do osnov „vecpou“, riskovaly by, že je poškodí nebo zlikviduje první jen trochu školometský inspektor, zpupný starosta nebo závistivý kolega-ředitel odjinud.

Fotografie: Svým tlakem na vzdělávací různost současné ministerstvo prokázalo, že je nebezpečným pro demokracii. Foto Ludvík Hradilek • Autor: Respekt
Fotografie: Svým tlakem na vzdělávací různost současné ministerstvo prokázalo, že je nebezpečným pro demokracii. Foto Ludvík Hradilek • Autor: Respekt

Waldorfské školy mají ve světě málem stoletou tradici, ale u nás směly až dosud fungovat toliko pod statutem experimentu. Letos v červnu Ministerstvo školství ČR prohlásilo experiment za ukončený. Co to znamená? Waldorfské školy ztrácejí speciální statut a musejí svou výuku i organizaci vtěsnat do některých z platných osnov. Jenže to možné není: jejich pojetí i uspořádání výuky je jiné. Kdyby tyto školy verdikt přijaly a předstíraly, že svou praxi do osnov „vecpou“, riskovaly by, že je poškodí nebo zlikviduje první jen trochu školometský inspektor, zpupný starosta nebo závistivý kolega-ředitel odjinud.

Smí se státní úřad opovážit rozhodovat o tom, jak má která škola chápat psychický a fyzický růst dítěte, jak má uspořádávat svým žákům studium? Ohrožujeme svou občanskou svobodu, když vládě dovolíme, aby nám mluvila do tak intimních věcí, jako je způsob vzdělávání našich dětí.

Cesta Rudolfa Steinera

Jaktože se waldorfská škola nevejde do dosavadních předpisů? Její pojetí vývoje dítěte, vycházející z tezí rakouského filozofa Rudolfa Steinera, například tvrdí, že do sedmi let se dětský organismus víc soustředí na fyzický růst, má se učit nápodobou, ale není vhodné ho zatěžovat některými intelektovými nároky – ty se doženou hned nato. Možná si myslíme něco jiného, ale tak to viděl i Jan Amos Komenský… Waldorfský učitel učí sám ze sebe: musí pro děti být…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 39 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].