Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Božstva v nákupním koši

Těžko by dnes někdo hledal zboží, které není možné koupit v supermarketech: počítače, kompaktní disky, knihy a v omezeném množství také léky. Podle některých sociologů už nabídka dokonce pokročila natolik, že v regálech obchodních domů lze najít i náboženství.

Nejzásadnější problém

Nelze to samozřejmě brát doslovně. Hypermarket je v jejich podání spíše metaforou pro nebývalé možnosti výběru, které dnes nábožensky založený člověk má. Model životní dráhy, podle kterého se člověk narodil jako člen určité náboženské komunity, v ní byl vychován, v její víře poučován ve škole a posilován návštěvou chrámu a spolků, četbou schválených knih a nabádáním laskavých pastýřů, už dávno nefunguje. Současník totiž zjistil, že neexi-stují žádná vnější kritéria, podle kterých by si měl vybrat „tu pravou“ náboženskou víru. Následkem toho nemá buď žádnou, nebo si ji zhusta vytváří po svém.Do náboženství se tak už lidé nerodí, ale vybírají si jej. To zvolené přitom sotva mohou poměřovat nějakým exaktním způsobem. Jak empiricky dokázat existenci převtělování nebo očistce? Žádná metoda nemůže ani ověřit, zda Kristus vstal z mrtvých nebo zda mají karmické zákony vliv na příští zrození. Rozum může nanejvýš ukázat, že uvnitř náboženského systému všechno drží pohromadě. Takhle pohromadě ovšem držela dost dlouho i Ptolemaiova astronomie nebo teorie éteru.Volba, které náboženství si dnes člověk hodí do svého nákupního košíku, je tedy pouze na něm. Možnost volby má však svá…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 37 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].