Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nejúspěšnější tuzemská firma Škoda Auto, tahoun domácího průmyslu, má problém. Pro vylepšení podnikové vizáže by ráda vystavěla obrovskou zkušební dráhu pro své vozy - takzvaný polygon - o rozloze skoro 300 hektarů. Do oka jí padly hned dvě lokality, kam betonovou placku umístit: obě v hustých, člověkem téměř netknutých lesích v okrese Mladá Boleslav. Změť houštin a stromů by skryla polygon před zraky případných zvědavců a to, co by snad ve stavbě překáželo, by vyřešila pila. Jenomže vlastníci pozemků, milovníci přírody a houbaři v obou lokalitách se semkli a vlivné firmě vzkázali: les si vzít nenecháme.

Všichni ho mají

Rozhodnutí padlo ve Škodě v roce 1998. „Potřebujeme vyvíjet nové výrobky, potřebujeme je někde vyzkoušet a ještě se dobře prezentovat,“ vysvětluje šéf vývojového oddělení automobilky Pavol Láncz. Zatím za zkouškami nových modelů vozů jezdí Škoda do německého Volkswagenu, za což podle Láncze platí „šesticiferné částky“ - přesnou sumu prozradit nechce. Nový polygon za deseticifernou částku 2,5 miliardy korun by stál asi čtyřicet kilometrů od bran závodu. „Je to i kvůli image,“ doplňuje Alena Kroupová ze škodováckého odboru plánování. Všechny velké automobilky totiž prý polygon mají.Jedna zkušební dráha už kus od Mladé Boleslavi stojí. Měří však jen tři kilometry, a to továrně nestačí. Nejprve se Škoda Auto pokusila o její rozšíření: kvůli tomu by padla asi polovina z třísethektarového lesa u obce Úhelnice, jejž dnes vlastní řada…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 32 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].