Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Návrat Draka Železňáka

Reedicím normalizační pop-music se na trhu i v médiích vede jistě lépe než nahrávkám undergroundu nebo folku, který se neprosazoval na populárních „portách“. Nejde přitom jen o neradostný fakt, že příznivců janečkovského popu je zkrátka víc než třeba pamětníků písničkářského sdružení Šafrán, ale také o to, že pro hvězdy se reedice většinou stávají jen další z běžných finančních transakcí, zatímco pro folkového písničkáře může jít o možná poslední šanci zúročit celoživotní snažení. Není divu, že někdo pak třeba usiluje o širší zveřejnění právě té části svého díla, o niž nestojí vydavatel, který by zase rád vydal produkci z období zcela jiného.

Čistě po staru

Vydavatelé ve shodě s obecenstvem obvykle preferují spíš pamětnický repertoár, zvlášť když v uplynulém desetiletí nikdo nedokázal přesvědčivě přebít své staré triumfy. Platí to také o Petru Lutkovi, který už od osmdesátých let nekompromisně prosazuje svou novou, jednoznačně křesťanskou tvorbu. V devadesátých letech vydával své písně nejprve v Karmelitánském nakladatelství a později přišel s vlastní vydavatelskou značkou Kvas. Navzdory přáním publika bezmála vymýtil ze svého koncertního repertoáru staré písně, což samo o sobě není nic tak neobvyklého: Elizabeth Cottenová přestala z obdobných důvodů v patnácti hrát vůbec a začala znovu někdy v šedesáti, Reverend Gary Davis vytvořil na stará kolena z doprovodu svých světských čísel skvělé instrumentální kousky a zpíval převážně jen duchovní…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 33 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].