Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

Pelíšky absurdity za jedna

Minulý týden se na stole každého středoškolského ředitele objevilo třináct útlých šedomodrých sešitů. Vymezují učivo, které bude kontrolovat nová, státem předepsaná maturitní zkouška, a uvádějí příklady, jak asi budou vypadat testové úlohy. Půjde-li všechno podle ministerského plánu, zasednou osmého dubna 2004 v devět ráno všichni maturanti nad testy z češtiny, cizího jazyka a matematiky nebo občanského a společenskovědního základu. Vybrat si přitom mohou ze dvou variant: základní a vyšší úrovně náročnosti. Podle záměru ministra Eduarda Zemana by maturity měly být především kontrolou, která pomůže tomu, že všichni tuzemští středoškoláci budou mít kvalitní vzdělání. Cíl je to správný. Z mezinárodních průzkumů totiž vyplývá, že máme sice dobré gymnazisty, ale podprůměrné absolventy odborných škol a v Evropě nebývale nevzdělané učně. Kritici ale tvrdí, že reforma maturit svůj cíl nesplní. Pokud se zavede v současné podobě, rozdíly ještě zvětší. Gymnazisty donutí k ještě větším výkonům, učně k naprosté rezignaci.

Naši kluci propadnou

„Pokud se nezmění osnovy a tím i počet hodin jazyků a matematiky, tak na to ti naši absolventi nebudou mít,“ říká zástupce ředitele Integrované střední školy technické ve Velebudicích u Mostu Jan Mísař. Areál velebudické školy vyrostl na sklonku osmdesátých let. Dnes sem chodí na třináct set dětí, třetina z nich končí studium maturitou. „Podívejte se,“ pokládá zástupce Mísař na stůl osnovy oboru pozemní stavitelství. …

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 30 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].