Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Korejská cesta končí

Poslední zprávy z Jižní Koreje mohou českému čtenáři znít povědomě. Tamní kolosy (tzv. čejboly) procházejí asijskou verzí „revitalizace“, ačkoli je analytici doporučují poslat raději do bankrotu. Příčina? Stejná jako v Česku: zastavení levných úvěrů, jimiž banky na politickou objednávku dotovaly průmyslové giganty (byť penězovod nevyschl tak náhle jako při uvalení nucené správy na IPB). I v Koreji dlužníci ručili za sebe navzájem, takže se teď vlajkové lodě tamní ekonomiky potápějí jedna za druhou. Minulé pondělí večer přiznal koncern Hyundai, že jeho stavební divize nedokáže splácet dluhopisy. Soulská vláda ho chce ještě nějaký čas udržet nad vodou, neboť jiný velký bankrot už prakticky nastal. Známá automobilka Daewoo vyhlásila platební neschopnost a před věřiteli ji uchránil až soud, když jí ve středu povolil - do příchodu konkurzního správce - přestat splácet dluhy.

Globální Chemapol

Jde samozřejmě jen o vzdálenou podobnost, korejský případ se od českého v mnohém liší. Především velikostí: Jižní Korea je přece jen jedenáctou největší ekonomikou světa. Tomu odpovídá i rozsah a hloubka současných potíží. Samotná automobilka Daewoo má sice „jen“ 18 tisíc zaměstnanců, ale při započtení dodavatelů dává práci půl milionu lidí (to zhruba odpovídá velikosti mladoboleslavské Škodovky). Její dluhy dosahují 16 miliard dolarů, což jsou výdaje celého českého státního rozpočtu na příští rok. Závazky skupiny Hyundai jsou ještě dvakrát vyšší. Vedle toho je…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 28 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].