Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Tango velkého kmotra

Herec, kolem kterého se vytvořil nimbus největšího rebela v historii Hollywoodu. Nejhoršího spolupracovníka při práci na filmu. Nejlépe placeného herce na světě. Nejexhibicionističtějšího skandalisty ve filmovém byznysu. Nejnesnesitelnějšího neurotika v herecké branži. Nejlepšího žáka legendárního Actors studia… Paradoxem přitom je, že Brandovy filmy u nás nejsou známé buď vůbec, anebo většinou v notně poničené podobě (viz např. příšerně dabovanou českou verzi filmu Poslední tango v Paříži na videokazetách firmy Warner Home Video či stylisticky neohrabané, nepřesné a nemístně „učesané“ české titulky Posledního tanga na ČT 2). Naši novináři ve svých referencích o Brandově životě a filmech navíc často jen přejímají polopravdy, výmysly a lži zahraničního bulvárního tisku. A Brando, od svých hollywoodských počátků až extrémně přecitlivělý na nedotknutelnost svého soukromí, projevoval po celý život mimořádně veliký talent poštvat si proti sobě každého, koho si nevážil. Jeho možná nejučenlivější žák Jack Nicholson definoval Brandův význam pro celé generace moderních herců slovy, že „Brando nám dal naši svobodu“. Mínil tím právě vzdornou nekonformnost, nenucenost a neformálnost chování jak na filmovém plátně, tak i v osobním životě.

Anarchická přirozenost

Narozen ve znamení Berana (3. 4. 1924) v Omaze ve státě Nebraska se už v dětství projevoval jako spontánní, energický charakter. Brandův intenzivní, oslnivý účinek na obecenstvo už ve čtyřicátých…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 30 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].