Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

Reklama jako řemen

Policie začala minulé pondělí ráno zabavovat Mein Kampf. Osm strážců zákona obklíčilo skladiště na periferii hlavního města a v jejich rukách skončily tři stovky Hitlerova tlustospisu. Během týdne se totéž divadlo odehrálo i ve skladech dalších českých měst, v pátek přišla na řadu tiskárna chrlící dvanáct tisíc zbrusu nových kousků a jak policie slibuje, na řadě jsou teď knihkupci. Nakladateli Zítkovi, který spis vydal, hrozí podle státního žalobce až osmiletý kriminál za „šíření a propagaci nacismu“. Snad žádná kniha vydaná v posledních deseti letech nevzbudila takový poprask jako právě česká verze myšlenkových pochodů pětapadesát let mrtvého a světem navždy prokletého autora. Březnovému vydání Mein Kampfu věnovala tuzemská média dohromady víc prostoru než jakémukoli jinému tématu.

Blesková kampaň

Není divu: na rozdíl od Spojených států, kde si knížku lze objednat třeba přes internet za zhruba čtyři sta korun, kontinentální Evropa od války takhle přímočarou, nijak nekomentovanou prezentaci Mein Kampfu na pultech nepamatuje. To neznamená, že by se na místním trhu knížka neobjevila vůbec. Před sedmi lety vyšel bez jakéhokoli poprasku komentovaný překlad Jiřího Hájka, v záplavě knih snadno rozpoznatelný podle křiklavé obálky s barevnou podobiznou vůdce. A první prodejní dny Zítkova vrhu nenasvědčovaly tomu, že by to tentokrát mělo být jinak. „Distributor mi říkal, že prodáme tak osm set výtisků,“ vzpomíná Zítko. „A zpočátku to tak i vypadalo.“…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 30 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].