Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

Právo být vyslyšen

„Ochrana zákazníka v České republice zhruba odpovídá úrovni Evropské unie,“ pochválila se před půl rokem Zemanova vláda. O měsíc později následovalo pravidelné hodnocení evropských komisařů: „Bezpečnost výrobků, odpovědnost za škodu způsobenou vadným zbožím, spotřebitelské smlouvy a péče o zákazníka neodpovídají úrovni Unie.“ Jediným počinem české vlády ve prospěch zákazníka se od té doby stala novela živnostenského zákona. Obchodníci museli od prvního března vydávat paragon na zboží v ceně nad dvacet korun, aby zákazník mohl výrobek kdykoli reklamovat. Tato část novely nepřežila čtyřiadvacet hodin, přesněji řečeno protesty samotných zákazníků, které zlobilo čekání ve frontách, a také živnostníků, kteří se obávali, že zdlouhavé vypisování účtů odežene kupce do supermarketů. Další změny ale vláda slibuje ještě letos.

Dvacet tisíc kazet

„Loni v říjnu jsem si koupila u hodonínské firmy Jenček koženou bundu za víc než šest tisíc korun,“ vzpomíná Věra Jaborníková. Během čtrnácti dnů se kůže na řadě míst prodřela. Paní Jaborníková šla bundu reklamovat. Peníze jí ale nevrátili a zboží poslali „na prověření“ k výrobci, pardubické firmě Ryvola. Po čtrnácti dnech přišla odpověď, že výrobek nemá žádnou vadu. Paní Jaborníková požádala o pomoc Českou obchodní inspekci a jeden z inspektorů jí poradil, aby si za tisíc korun zaplatila posudek u Institutu pro testování a certifikaci. Institut po měsíci uznal: "Ano, jde o vadný materiál, který řadí zboží do nižší…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 29 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].