Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

Neporazitelný Jaromír

Nové vedení Českých drah stáhlo žalobu na Odborové sdružení železničářů kvůli stávce z února 1997. Tehdy odboráři pod vedením „železného muže“ Jaromíra Duška zastavili téměř na týden všechny vlaky v republice. Dvouletý soudní spor o tuto akci nyní skončil bez výsledku. Očekávání, že autorita soudu rozhodne, jak a kdy je v Česku možné stávkovat, zůstalo nenaplněno.

Zítra vlaky nepojedou

Všechny vlaky se v Česku zastavily v noci 4. února 1997. Nikdo z tehdejších šéfů železnice to nečekal: do konce kolektivního vyjednávání (jehož krach je zatím v Česku jediným zákonným důvodem stávky) zbývaly ještě téměř dva měsíce. Odboráři ale tvrdili, že nestávkují kvůli platům, nýbrž kvůli své nespokojenosti s navrženou koncepcí železniční reformy. Tehdejší ředitel Českých drah (ČD) Rudolf Mládek totiž mimo jiné zamýšlel zeštíhlit stotisícovou armádu železničářů o třetinu, a odbory to označily za plán na likvidaci podniku. Měly už ovšem zkušenost, jak se podobným návrhům bránit. Velké propouštění ze ztrátového kolosu plánoval hned v roce 1995 Mládkův předchůdce Emanuel Šíp. Na jaře pětadevadesátého stačilo odborářům stávkou jen vyhrožovat - po nočních Klausových telefonátech s Duškem vláda Šípovu koncepci smetla ze stolu a znechucený ředitel rezignoval. O dva roky později byl kabinet zpočátku přece jen tvrdší, a Duškovy odbory si tudíž musely osvědčený scénář vyzkoušet naostro. Vedení drah se bránilo žalobou: stávka podle něj byla nelegální. Česká ústava totiž…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].