Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Osudy patentní sbírky

Doslova na poslední chvíli podepsal předminulý týden šéf Národní galerie Milan Knížák smlouvu se zástupci rodiny Waldesů, podle níž stát odkoupí za rekordní sumu dvacet vzácných obrazů, které továrník a sběratel Jindřich Waldes (1876–1941), zakladatel sbírky, shromáždil dávno před druhou světovou válkou. Je to významný pokrok v dlouhotrvajícím restitučním sporu, jenž charakterizoval zdejší vztah státu k soukromému vlastnictví i k umění.

Neobvyklé přátelství

Případ soukromé umělecké Waldesovy sbírky je pouhým zrnkem písku ve velké hromadě restitučních problémů. Sbírku shromáždil továrník Jindřich Waldes, kterému patřila továrna Waldes a spol., později přejmenovaná po jednom z nejznámějších výrobků - patentce - na Koh-i-noor. Waldes byl podobně jako Baťa „selfmademan“, který se z vyučeného zámečníka vypracoval na velkopodnikatele, jehož továrny fungovaly po celém světě. Specializoval se na kovová spínadla, spínací špendlíky, spony a jeho knoflíkářská vášeň jej vedla k otevření Muzea šatních spínadel v roce 1918 poblíž továrny ve Vršovicích, kde se objevovaly například i unikátní zámečky gotických pásů cudnosti. V souvislosti s muzeem přišel Waldes do styku s teoretiky umění a jejich prostřednictvím se seznámil i s umělci, které podporoval - tak zřejmě začala vznikat jeho soukromá obrazárna. Nakupoval díla uznávaných českých mistrů (Karla Purkyně, Vojtěcha Hynaise, Julia Mařáka), ale i věci málo známých či neznámých autorů. S malířem Františkem…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 30 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].