Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Zatracené dědictví

Na začátku devadesátých let jsme si mohli myslet, že se během poměrně blízké doby stane naše výtvarné umění součástí umění světového, že zmizí v umělecké komunitě silně pociťovaná bariéra mezi uměním u nás doma a v zahraniční. Deset let po pádu Železné opony musíme konstatovat, že zde východoevropské umění se svými zvláštnostmi stále zůstává a že se do proudu umění západního zapojilo jen částečně. Nesvádějme ale stále donekonečna vše zlé na uplynulých čtyřicet let komunismu. Hlavní rozdíl mezi západní a domácí uměleckou scénou totiž není ani tak v samotném umění a konkrétních uměleckých výkonech jako v tom, jak dokáže současné umění na konci poslední dekády století přijímat společnost a jak samo umění této společnosti vychází vstříc.

Podivnosti a ptákoviny

V pátek 27. srpna 1999 otiskla Mladá fronta Dnes, naše nejčtenější noviny, v rubrice čtenářských dopisů názor pana Františka Dittricha z Prahy 8 nazvaný „Výstavu na Hradě tvoří ptákoviny“. Tento čtenář v Jízdárně Pražského hradu navštívil výstavu z nákupů a přírůstků regionálních galerií v České republice. „Většinu exponátů (moderního a současného umění) nakoupili z pohádky H. Ch. Andersena Císařovy nové šaty,“ píše. „Na plakát vábící k návštěvě výstavy dali krásnou podobiznu mladé paní Miloše Jiránka. Moc dobře věděli, že kdyby tam otiskli některou z těch podivností a ptákovin, které tvoří převážnou část exponátů, jen málokdo by se na výstavu odvážil jít.“ Podivnostmi a ptákovinami na výstavě…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].