Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Osvobodit se od strachu

Minulý čtvrtek uplynulo 50 let ode dne, kdy Mahátma Gándhí zahynul kulkou hinduistického fanatika. Jeho jméno se stalo trvalým symbolem. Označíme-li dnes jakoukoliv osobnost za „Gándhího“, nemusíme už nic dodávat, vysvětlovat. Přece si však můžeme z odstupu 50 let položit otázku: co dnes zbývá z Gándhího ideálů, nezůstaly spíše mýtem?

Pravda a nenásilí

Jméno Móhandáse Karamčanda Gándhího (1869–1948) je v povědomí mnoha z nás spojeno s pojmy jako satjágraha, vytrvalost v pravdě, nebo ahinsa, nenásilí. Už samým vzezřením, vyhublou postavou, vždy s bílou bederní rouškou namísto obleku, připomínal Gándhí indického tradičního jogína. K vystižení jeho charakterových vlastností postačí pár slov: dobrovolná chudoba, asketismus, sklon k držení hladovek jako nátlakového prostředku, krajní sebezapření a soustavné sebezdokonalování, ulpívání na předsevzetích a vlastním životním stylu.

Tak tedy náklonnost k asketismu a jóginství. Gándhí bez jógy by skutečně nebyl Gándhí. Jeho sebekázeň, pravidelné vstávání za tmy, rozjímání, neskonalá úcta jeho obdivovatelů a žáků v duchu tisíciletých tradic. Z tohoto zorného úhlu byl Gándhí typickým produktem staroindické vzdělanosti, z níž přijal jen ty prvky, které mu mohly posloužit k naplnění jeho celoživotních snah.

Sám filozof nebyl, byla to spíše otevřená, praktická mysl pohotově reagující na realitu, zvláště realitu národního útlaku a duchovní i hmotné bídy prostého člověka. A právě pro tuto jóginskou…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 20 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].