Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Umělec ve vývoji

„Hodnoty nelze dokazovat, lze na ně pouze ukazovat“, napsal literární vědec Milan Jankovič na závěr svých nedávno vydaných Kapitol z poetiky Bohumila Hrabala. Je to výrok univerzální, platný vždy, setká-li se člověk s dílem, u něhož si je jist, že o hodnotu jde, jenom prostě neví, zda ji lze slovy přesvědčivě vyjádřit. S ohledem na ono omezení, to tu na hned úvod bezelstně vybalíme: tvorba Filipa Topola a jeho Psích vojáků představuje jednu z originálních hodnot současného českého umění vůbec. Je to totiž hodnota zcela svébytná, nesouvisející s žádnými módními móresy, a přitom napojená na zdejší tradici i „ducha doby“, hodnota, v níž se spojuje dnes vůbec ne samozřejmé osobní ručení za dílo s vůlí po sebepřesahu, po intenzitě sdělovaného, po tíze obsahu - a to zároveň s gestem jakési tragiironické lehkostí výrazu, nebo jak to nazvat. V české (rockové) hudbě nejspíš neexistuje případ celistvějšího a osobnějšího vyjádření sebe a světa, působivějšího spojení exprese s intelektem, těsnější symbiózy kultu básníka s rolí rozervence. Topol je raritním zjevem, který jako by přímo odpuzoval banálno a primitivno a to v oblasti, jež - zvláště její masovější křídlo - banalitu a primitivismus často přímo potřebuje. Ostatně měli bychom asi problém, kdybychom srovnatelný případ hledali v jiných uměleckých žánrech.

Jako seržant Pepper

Na popsání hudební charakteristiky Topolových Psích vojáků - například jejich proměn za poslední roky - jsou osoby povolanější.…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 25 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].