Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

Potrvá to dlouho

LADISLAV ČERYCH (71) patří k nejznámějším evropským odborníkům v oblasti výzkumu vysokých škol. Narodil se v České Skalici, v r. 1948 emigroval a později vystudoval sociologii na Ženevské univerzitě. V roce 1974 se stal šéfem Evropského institutu pro vzdělávání a sociální politiku v Paříži. V čele tohoto předního mezinárodního ústavu pro výzkum školství stál až do roku 1990, dnes je členem jeho správní rady a přednáší na Evropské koleji v Bruggách. Do vlasti se poprvé vrátil v r. 1990 a stal se ředitelem Střediska vzdělávací politiky při Karlově univerzitě. V r. 1992 byl jedním z autorů analýzy stavu českého vysokého školství (objednávka OECD), která mj. doporučila rozšířit zdejší vzdělávací nabídku a zlepšit spolupráci mezi výukou a výzkumem. O čtyři roky později řídil komisi OECD, která zkoumala základní a střední školství ČR: podle doporučení komise by Češi měli demokratizovat poměry na školách, zvýšit počet žáků na gymnáziích, zavést hodnocení úrovně výuky, zlepšit profesní perspektivy učitelů apod. Pro budoucí vývoj vysokého školství nabízí L. Čerych jinou alternativu, než je nová verze vysokoškolského zákona, kterou by měl do konce března předložit vládě ministr Pilip.

Co si myslíte o hlasech, které tvrdí, že se na českých vysokých školách po listopadu 1989 vůbec nic nezměnilo?

V roce 1990 získaly školy ze zákona autonomii, vznikla akreditační komise a další věci, které tu neexistovaly. Tehdejší zákon byl tedy v…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].