Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Ortodoxie Diamandy Galás

Americkou umělkyni řeckého původu Diamandu Galás, která se tento týden po roce opět vrací do pražského Divadla Archa (6., 8. a 10. května), by ve středověku nejspíš ukřižovali jako kacířku. Šokující spojení tříapůloktávového, operně vyškoleného (často však znetvořeného) vokálu s elektronickými zvukovými kolážemi způsobuje, že jeho majitelka bývá často považována za génia amerického undergroundu, ale rovněž za psychopata. Vystupovala v psychiatrických ústavech, ale její hlas se objevuje i ve dvou skladbách na loňském albu popového dua Erasure. Navzdory těmto poněkud protikladným angažmá dostala tvorba Diamandy Galás - která je ovlivněna mimo jiné Charlesem Baudelairem a markýzem de Sade, hudebně pak free-jazzovými postupy - s vypuknutím morové rány AIDS neměnný směr.

Umění epidemie

Diamanda Galás má mnoho přátel mezi lidmi, kteří jsou postiženi virem HIV. Přesto nesouhlasí s názorem, vnímajícím její šokující dílo pouze jako určitý drásavý protiklad terapeutické hudby: „Má tvorba není ani ‚léčivou‘, ani terapeutickou' hudbou,“ řekla minulý týden v rozhovoru pro Respekt. „To, co dělám, je umění. Nesnažím se nikoho léčit. Pokouším se zhudebnit a adaptovat zkušenosti osob, které tato epidemie postihla.“ Undergroundová performerka někdy ve druhé polovině sedmdesátých let pocítila, že ztratila schopnost hovořit s lidmi „normálními“ prostředky, a tak začala pomocí svého hlasu hledat mimoslovní způsob komunikace. Renomé v kruzích evropské avantgardy si…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 23 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].