Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Zelený civilista Holáň

Jen minimální pozornost věnovala tuzemská média nedávné návštěvě ministryně vojenských vzdušných sil USA Sheil Vidnallové.

Jen minimální pozornost věnovala tuzemská média nedávné návštěvě ministryně vojenských vzdušných sil USA Sheil Vidnallové. Tato bývalá profesorka astronautiky k nám přijela právě v době, kdy mezi parlamentem a Ministerstvem obrany vyvrcholil spor o způsob modernizace našeho stíhacího letectva: armáda se rozhodla i přes odpor poslanců začít s přípravou modernizace sovětských stíhaček Mig 21. Americká ministryně tento krok k lítosti členů branného a bezpečnostního výboru nijak nekomentovala. Více než jasně tak dala najevo, že konečné rozhodnutí o modernizaci českého vojenského letectva zůstává naší věcí. Otázku, zda modernizovat stávající Mig 21, či nakoupit západní stroje, anebo nedělat nic a počkat pár let na náš vstup do NATO a letectvo modernizovat až v rámci Aliance, si tedy musíme vyřešit sami.

Nejsou peníze

Nejjednodušší se zdá nakoupit moderní západní stroje. Projevili bychom tím velmi zřetelně vůli přizpůsobit se standardu NATO a zbavit se závislosti na Rusku. Má to však háček: armáda nemá na takovou věc peníze. Dvě letky, tedy 24 strojů již použitých F 16 typu A, by stály zhruba šest miliard korun, nové modely řady B a C by byly ještě zhruba třikrát dražší. Co je však nejpodstatnější, cena letounu tvoří pouhou pětinou dalších nákladů nutných k nákupu doprovodných pozemních zařízení. Vydat se touto cestou tedy znamená vyčlenit minimálně 30 miliard korun, což je víc než celý armádní rozpočet na tento rok.Modernizace sovětských Mig 21 je…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].