Jurský park

Dvě úvahy o jednom fenoménu

Povinně do Jurského parku?

Dvaatřicet kopií posledního filmu Stevena Spielberga Jurský park začalo 14.října zpracovávat české diváky. Příprava už byla učiněna předtím: vůbec poprvé jsme se stali objekty agresívní, komplexní, v hantýrce tzv. merchandisingové akce amerického typu, jejíž podstatou je invaze dinosaurů z filmu na trička, vystřihovánky, samolepky, comicsy, obrazovky. Charakter akce je vlezlý, odpudivý. Ze všeho nejvíc připomíná propagaci Velkého října či Prvního máje. Stejné jsou i tváře obchodních zástupců, z nichž někteří jako by teprve nedávno odložili svazácké stejnokroje. Právě tohle pravděpodobně odradí určitý typ lidí od návštěvy filmu. Společnostem UIP a Universal to může být lhostejné, protože návštěvnost Jurského parku v postkomunistických zemích zatím předčila očekávání.

Svého druhu génius

Jurský park je víc než hit, je to společenský úkaz. Leckomu přitom unikne, že je to především film, který stojí za vidění. Steven Spielberg osvědčuje po celou dobu své kariéry především schopnost dotknout se v pravou chvíli neuralgického bodu západní civilizace, a oslovit tak obyvatelstvo prakticky celé Zeměkoule. Taková byla už jeho prvotina Duel, takové byly Čelisti, Blízká setkání Třetího druhu, E.T., takový je i Jurský park. Protože Spielberg tuto schopnost osvědčuje opakovaně, dá se říci, že je svého druhu génius. Vždycky je tu totiž nejprve Spielberg, a potom epigoni. Nejprve…

42.jpg
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 20 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

42.jpg
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 20 článkům z tohoto vydání.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte