Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Děti a psi jsou z toho venku

Rozhovor s Lubomírem Kotkem.

Fotograf LUBOMÍR KOTEK (nar.1958) začal fotit v sedmnácti letech, v osmdesátých letech spolupracoval hodně se samizdatem, oficiálně publikoval v zahraničí spolu s Jiřím Grušou a Annou Fárovou (Kafka aus Prag/Kafka of Prague, 1983). Zúčastňoval se výstavních akcí pořádaných Annou Fárovou (např. na Chmelnici), naposledy vystavoval s časopisem Respekt v Divadle na Starém Městě. Pracuje pro pražské časopisy.

Svůj první soubor fotografií jsi nazval „On the Road to Slovakia“.

V tom názvu je odkaz na mého oblíbeného autora Jacka Kerouaca. Fotky jsou všechny dělané z auta.

Už tehdy jsi se zaměřil na tu ohavnou nejviditelnější část reality - transparenty, hesla, lidé zachycení ve své pasivitě, zmanipulovanosti, ošklivosti.

Když se teď dívám na toho mladého kluka, kterým jsem byl, myslím, že jsem takovéhle Československo začal vlastně fotit z nenávisti. Z odporu ke všem těm symbolům, k tomu nátěru, k těm srpům a kladivům. Navíc, já tehdy snil o tom, že uteču do Ameriky, ale zůstal jsem; místo tripu po Státech jsem cestoval po Slovensku a fotil. Kerouac měl přece vlastní prostor, kde se pohyboval - já jsem ten svůj musel taky objevit. To, že budu dokumentovat dobu a že mi to vydrží deset let, to jsem tehdy ovšem netušil.

Ty jsi pracoval jako profesionální fotograf…

To zrovna ne. V roce 1977 jsem nastoupil do Četky. Chtěl jsem být fotoreportér, ale jenom jsem tam vyráběl obří zvětšeniny…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 19 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].