Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Za lepším světem s novým vozítkem v ochranných boxerkách

Co už nabídl největší veletrh spotřební elektroniky na světě

Elektrokolo - stačí přimontovat • Autor: Otakar Schön
Elektrokolo - stačí přimontovat • Autor: Otakar Schön

Někdy stačí jen kus drátu, motůrek a nápad – ale většinou je to větší věda. Výrobků, které si tento týden odbydou premiéru na největší světovém veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas, jsou desítky, možná stovky tisíc. Jsou mezi nimi zásadní posuny, sympatické drobnosti i bizarnosti - jako následujících osm věcí:Čištění zubů v mobilu: Čistit si zuby nikdy nebyla velká zábava. S dětským kartáčkem Magik už ale nejde o věc disciplíny – dentální hygiena se mění na počítačovou hru. Dítě se místo do zrcadla dívá při čištění do mobilu nebo iPadu, jako kdyby fotilo selfie. Na displeji se kolem hlavy otevře velká kreslená pusa a v ní začnou běhat příšerky, které je třeba vyhnat. To se povede jen tehdy, když se zuby čistí správně a všechny (nejvíc kazizubů běhá po stoličkách vzadu). Když jde všechno dobře, dítě za odměnu dostává přes obličej veselé kreslené prvky jako oranžové potápěčské brýle se stěrači. Kombinace reálného obrazu s umělými doplňky, rozšířená nebo augmentovaná realita, je jedním z trendů elektronického světa- Výrobce Kolibree je napůl francouzská a napůl americká firma a na podzim chce začít kartáček testovat na několika vybraných trzích. Prodává svoje starší kartáčky i v Česku a Magik mohl se tu podle vystavovatelů mohl objevit do roka. Cena by měla být v nižších desítkách dolarů, časem se počítá i s tím, že půjde stejnou technologii nasadit na normální kartáčky. (www.kolibree.com)https://www.facebook.com/100010082899552/videos/578420925837332/

Kufřík jako pejsek: Bude-li čínský kufřík CX–1 poslouchat tak, jak má, letištní hlášení typu „nenechávejte svoje zavazadla bez dohledu“ ztratí brzy smysl. Kufřík od pekingské firmy ForwardX má v sobě panoramatickou kameru, která si u svého pána naskenuje tělesné rozměry a barvy oblečení - a pak ho sleduje ho a táhne kufřík za ním. Podobný kufřík do Vegas veze i další čínská firma 90Fun - její model Puppy 1 ale jezdí jen na dvou kolečkách jako Segway. Malá kolečka CX–1 měla při premiéře trochu potíž s tlustým americkým kobercem, v přelidněném prostoru nebylo stoprocentní spolehnutí ani na jeho orientaci, vylepšit by se možná dal i design. Přes to měl kufřík velký ohlas. Cena se má pohybovat mezi 300 a 400 dolary v případě nouze je k dispozici klasické vytahovací madlo. (www.forwardx.com)

je třeba: „Život je tak hektický. Tak si užijte trochu zábavy,“ vzkazuje světu Shane Chan, vynálezce nového dopravního prostředku jménem IotaTrax. Vypadá jako jednokolka, ale kola jsou dvě u sebe – podle Chena jde o mix jednokolky a hooverboardu, který je rovněž jeho dílem. Podle Chena jde o nejovladatelnější vozítko tohoto typu – při premiéře jej sice nikomu z návštěvníků nepůjčil, ale sám se na výstavišti vozil s drinkem nebo mobilem v ruce. Iotatrax už je v prodeji, zaváděcí cena je 499 dolarů. boxerky: Čím dál lepší mobilní signál a wi-fi na každém kroku jsou vymoženosti, které mají i stinnou stránku – záření všeho druhu, proti kterému je třeba se chránit. Boxerky Spartan ze speciálního materiálů dokáží podle výrobce 99 procent mobilního a wi-fi signálu odstínit, což může mít pro mužské tělo nedozírnou cenu. V eshopu boxerky stojí 42 eur, lákadlem má být i pařížský design a enormní pohodlí. Nejde o úplnou novinku, ale stojí za řeč jako důkaz toho, jak přetechnizovaný svět začíná hledat rovnováhu. (www.spartanunderwear.com)TrenkyAutor: CES Las Vegas Triko místo xBoxu: Chytré černé tričko od japonské firmy Xenoma má na sobě 14 senzorů, které mohou snímat řadu věcí od pohybu přes dýchání až po teplotu. Pro názornou prezentaci vystavovatelé vyrobili na CES jednoduchou hru, při které figurantka oblečená v tričku běží na místě či skáče a stejné pohyby podle ní dělá postavička na monitoru. Tričko má ale daleko širší uplatnění – třeba jako virtuální trenér sbírající data při sportu, nebo se prodává za 5000 dolarů s dalšími doplňky jako sada pro vývojáře her ve virtuální realitě, kde je sledování pohybu těla zásadní věcí. pivovar: Firma Pico ze Seatllu do Vegas přivezla domácí pivovar, ke kterému už stačí jen poštou objednat balíček ingrediencí, zapojit ho do zásuvky a nalít do něj vodu. Pico spolupracuje s dvěma stovkami pivovarů, podle jejichž receptur ingredience míchá, čili při objednávkách lze testovat už hotové chutě z celého světa. Znalci si mohou nechat poslat balíček, se kterým mohou sami experientovat. K pivovaru, který je jen o něco vyšší než mikrovlnka, lze dokoupit i nástavec na výrobu lihovin. Základ stojí 549 dolarů, jedna dávka poštou vyjde na 20 až 30 dolarů. Pivovar lze napojit na internet věcí, ale jinak v něm žádná převratná technologická inovace není. (www.picobrew.com)PivovarAutor: CES Las Vegas Nejlevnější elektrokolo: Slogan „udělej si z kola elektrokolo“ říká všechno. Americká vychytávka jménem Electron Wheel spočívá v tom, že si na dráty předního kola připevníte osmikilový buben s bateriemi a elektromotrem, který přidá bicyklu trochu šťávy. K bubnu se přidává ještě malé přídavné čidlo na šlapku, které synchronizuje záběr elektromotoru se záběrem cyklisty. Výrobek už je rok v prodeji a vystavovatelé ho prezentují jako nejlevnější řešení svého druhu – stojí 799 dolarů. (www.electronwheel.com) lásky: Francouzská drobnost jménem Lovebox je dost možná tou nejtriviálnější věcí, jaká bude ve Vegas k vidění. Dřevěná krabička má v sobě jen drát do elektřiny, přijímač wi-fi, motůrek a displej - a funguje jako zhmotnění esemesky. Když zpráva přijde, zůstane schovaná uvnitř na displeji, ale dá o sobě vědět tím, že se roztočí srdíčko na boku. Nic víc; jen vidíte, že přišla esemeska a že se na ni máte podívat. Vhodné pro korespondenci čerstvě zamilovaných párů nebo jako dárek pro babičku, která esemesky jinak moc nečte. Nebo jako návod pro kutily, kteří by mohli totéž zvládnout zkonstruovat doma. Ve Francii se krabička lásky prodává za 99 eur, využití má prý i v byznysu – třeba v hotelech, kdy recepční přes ni dávají novým, nic netušícím hostům najevo, jak si jejich návštěvy váží. www.lovebox.love

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].