Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Vlaky z Ostravy do Prahy večer nejedou a nepojedou ani příští rok

I v novém jízdním řádu je poslední spoj v 19:15, ale stát časem promyslí změnu

Ilustrační foro • Autor: ČTK
Ilustrační foro • Autor: ČTK

Dostat se večer vlakem z Ostravy zpátky do Prahy je problém už dnes a zůstane to tak i nadále. Tato slabina bude rovněž v novém jízdním řádu, který se jako každý rok zavádí v půlce prosince. Poslední vlak bude na nejfrekventovanější trať vyrážet z ostravského hlavního nádraží v 19:15, pak pojede až noční spoj v 2:22.

Nic se nemění ani v neděli, kdy je na trati Ostrava-Praha pravidelně vyprodáno a vlaky bývají plné i v uličkách a v prostorech mezi vagóny. Poslední vlak z Ostravy do Prahy pojede v neděli v 20:09, tedy stejně jako dnes.

Důvodem je to, že o večerní spoj, který se optikou cestujících z hlavního města jeví jako zjevná díra na trhu, nemá nikdo zájem. Všichni tři hlavní dopravci na dotaz po pozdější lince odpověděli, že poptávka se jim zdá příliš nízká. Vyjít vstříc pozdním pasažérům by prý šlo jen v případě, že by stát takový spoj objednal a dotoval jako na jiných tratích. Jenže linka Ostrava-Praha už devět let funguje bez státních intervencí a stát se nechystá o změně uvažovat dřív než příští rok. Prozatím tedy nezbývá nic jiného než plánovat cestu do Ostravy tak, aby program skončil před sedmou.

„Vlaky v trase Ostrava-Praha jsou provozovány na komerční bázi, proto jsou vypraveny v časech poptávky po našich službách,“ odpovídá na dotaz ohledně večerního spoje mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Poptávka po spojích s pozdějším odjezdem je podle ní „bohužel příliš nízká a nezaručuje rentabilitu takového vlaku.“

„Jezdil jsem před pár lety pátek a neděle v obou směrech v cca 20:00, ale vlak si nevydělal ani na elektriku,“ konstatuje provozovatel žlutých vlaků RegioJet Radim Jančura. Stejné zdůvodnění, tedy že spoj se nevyplatí, má i Leoš Novotný, majitel Leo Express. Podle něho je navíc třeba brát v úvahu, že pokud má dopravce omezený počet vlaků a s nimi spojené náklady na údržbu, raději je nasadí jindy, v jistějších časech. „Máme málo železa,“ dodává na vysvětlenou Novotný.

Horší je jen Liberec

Ač je Ostrava spojena s Prahou hlavní tuzemskou železniční tratí, která je pro přepravu mezi oběma městy spolehlivější než auto, zůstává v porovnání večerních spojů nejhorší ze všech krajských měst. S výjimkou Liberce, kam ovšem z Prahy vlakem jezdí málokdo. Ze všech ostatních krajských měst lze večer vyjet později. Z Plzně a z Ústí nad Labem budou podle nového jízdního řádu navíc k dispozici i nové, pozdější spoje. „I když je linka bez dotací, státu nic nebrání objednat jeden večerní spoj a dotovat ho tak jako jinde,“ říká k ostravské anomálii Jan Sůra ze zpravodajského serveru zdopravy.cz.

20192020Liberec18:30Praha22:20Liberec19:01Praha23:34Ostrava19:15Praha22:19Ostrava19:15Praha22:19Karlovy Vary19:15Praha22:37Karlovy Vary19:30Praha23:20Jihlava19:24Praha21:52Jihlava19:40Praha23:02Zlín19:25Praha0:11Zlín19:25Praha0:13Olomouc20:14Praha22:19Olomouc20:14Praha22:19Č. Budějovice20:55Praha22:57Č. Budějovice20:55Praha22:57Plzeň21:00Praha22:16Plzeň22:00Praha23:20Ústí n. Labem21:15Praha22:37Ústí n. Labem22:04Praha23:34Brno21:37Praha0:11Brno21:39Praha0:13Hradec Králové22:32Praha0:11Hradec Králové22:29Praha0:13Pardubice23:14Praha0:11Pardubice23:16Praha0:13

Zdroj: IDOS, odjezdy a příjezdy z hlavních nádraží podle stávajícího a nového jízdního řádu ve všední den

Podobně mluví Jančura, který v roce 2011 na trati Ostrava-Praha prolomil někdejší monopol Českých drah a rozproudil konkurenci - ta ale zároveň znamená volný trh a nasazení vlaků podle nabídky a poptávky. A večer se Jančurovi jen za peníze z jízdenek jezdit nechce.

„Mezi Prahou a Ostravou jezdí všichni bez dotací. Spoje jsou od nevidím do nevidím. Souhlas, s výjimkou večerních spojů z Ostravy po 19:15. Tento spoj nevznikl, neboť o něj asi nebyl tržní zájem. Pokud ministerstvo cítí veřejný zájem, může takový zájem vyjádřit a začít s dopravci jednat o objednání. Vybere si nejlevnějšího dopravce, který takový spoj například ve 20 hodin bude za dotace provozovat,“ popisuje Jančura jedinou možnost, kterou pro večerní spoje vidí. „Stačilo by pokrýt variabilní náklady, tedy dopravní cestu, trakci, údržbu a lidi,“ bilancuje Jančura a odhaduje, že na provoz by pak stačilo 150 cestujících.

Nový jízdní řád platný od 15. prosince už je ovšem vyvěšený a nic se na něm měnit nebude. „Linka Praha-Ostrava není předmětem veřejných služeb jako celek. A pokud linka netěží z vysokých výnosů ve špičkových časech, není reálně ekonomicky možné financovat provoz vlaků okrajových,“ uvádí pro situaci v roce 2020 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Ze zbytku její písemné odpovědi lze ale vyčíst, že světlo na konci tunelu možná přece jen do budoucna existuje. „Situace se může změnit buď z komerčního rozhodnutí dopravců, nebo v případě zavedení tzv. koncesního modelu. V koncesním modelu jsou i vlaky na ekonomicky neutrálních linkách provozovány v rámci veřejných služeb (zpravidla bez kompenzace) s cílem zajistit určitou úroveň kvality a provoz i v mimošpičkovém období. Přínosem pro koncesionáře je pak předností přístup k železniční infrastruktuře. Otázka koncesního modelu bude dále řešena v tzv. Koncepci veřejné dopravy, jejíž zpracování se předpokládá v příštím roce,“ dodává mluvčí Rezková.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].