Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Selhání superdraka. První soukromý let s astronauty se odkládá

Firma SpaceX má velký problém: její kosmická loď při testu vybuchla

Zkouška padáků Modulu Crew Dragon  • Autor: SpaceX
Zkouška padáků Modulu Crew Dragon • Autor: SpaceX

Odpočítávání běží, startovací zařízení na kosmodromu skrápějí proudy vody kvůli chlazení. Pak se objeví jasný plamen a vesmírná loď, zatím bez posádky, vystřelí k obloze. Po necelých dvaceti vteřinách letu dojde k simulované havárii; modul pro posádku se oddělí a na obloze rozkvete trojice červenobílých padáků. A jako na nějakém fantazijním obraze Kamila Lhotáka se na nich prázdná kapsle zvolna snáší do oceánu.

Test záchranného systému lodi Crew Dragon firmy SpaceX dopadl v květnu 2015 na výbornou. Tato verze Dragonu se může stát první soukromou kosmickou lodí schopnou přepravovat astronauty, a protože NASA aktuálně žádnou takovou loď nemá, mohla by nějaký čas být jedinou americkou pilotovanou lodí vůbec. Zvlášť slibně to vypadalo začátkem letošního března, kdy prázdný Crew Dragon úspěšně absolvoval zkušební let k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Premiéra s lidskou posádkou se měla uskutečnit už v létě.

Jenže 20. dubna se při dalších, tentokrát ryze pozemních testech zmíněného záchranného systému něco stalo. Nad floridským kosmodromem se objevil oranžový dým a firma miliardáře Elona Muska oznámila, že došlo „k anomálii“. Na sociální sítě vzápětí uniklo video natočené na mobilní telefon někým z pracovníků firmy a naznačilo, že takový popis událostí je značný eufemismus: ve skutečnosti loď vybuchla a byla úplně zničena.

Firma to potvrdila počátkem května a oznámila, že „anomálie“ nastala během aktivace motorů SuperDraco, které mají během případné havarijní situace oddělit po startu kabinu s posádkou od nosné rakety. K výbuchu došlo k půl vteřiny před spuštěním „superdraků“, při jejich počátečním tlakování a kontrole. „Zkoušíte, jestli je vše připraveno – otevíráte klapky, zavíráte klapky,“ vysvětloval, co „anomálii“ předcházelo, na tiskové konferenci Hans Koenigsmann, viceprezident firmy zodpovědný za konstrukční a letovou spolehlivost.

Motory SuperDraco mohou sloužit i k manévrování v kosmu a jsou samozážehové, což znamená, že pokud se palivo dostane do kontaktu s okysličovadlem, nepotřebuje už žádnou další jiskru a samo od sebe začne hořet. Usnadňuje to zážeh, ale odvrácenou stranou mince je menší bezpečnost a také značná toxicita obou chemikálií - monometylhydrazinu jako paliva a oxidu dusičitého v roli okysličovadla.

„Firma na vyšetřování havárie uvalila totální informační embargo, takže s jistotou nevíme nic,“ podotýká publicista a odborník na kosmonautiku Tomáš Přibyl. Příčinou utajování je vážnost situace: „Loď měla letět s kosmonauty už v červenci. Při testech se přitom dlouho nepovedlo tak dokonale zničit žádné letové zařízení – vlastně je to největší průšvih během testů americké pilotované lodi od Apolla 1,“ připomíná Přibyl tragédii z ledna 1967, kdy při pozemní zkoušce začala kosmická loď hořet a zahynula celá posádka.

Vysvětlení, které firma SpaceX zatím poskytla, nemusí být úplné. „Tohle nejspíš není běžná havárie, kdy něco selže v motoru,“ myslí si Přibyl. „Spíš to vypadá na explozi celé nádrže uvnitř lodi. Mohou třeba selhat ventily, okysličovadlo pronikne do nádrže s palivem - a ta pak exploduje jako bomba. Nebo to vůbec nemuselo souviset s motory, třeba praskla a vybuchla nádrž s heliem, která slouží k tlakování ostatních nádrží. Pokazit se toho mohlo opravdu hodně.“

Experti SpaceX teď zkoumají posbírané úlomky lodi a hledají důkazy o tom, co výbuch opravdu zavinilo. Kdy budou hotovi, není jasné. Start byl zatím odložen na říjen, i to je však dost optimistický termín. Firma má sice podobných kapslí víc, ale dokud nebude jasná příčina výbuchu, Dragon s lidmi nepoletí.

A hodně záleží na tom, co vyšetřování nakonec ukáže: „Pokud technici kapsli při manipulaci poškodili nebo v ní něco špatně nastavili, nic vážného se neděje. Jestli ale jde o konstrukční vadu, která se může opakovat, pak budou potřeba zásadní změny. To by pro SpaceX znamenalo obrovský problém,“ vysvětluje Přibyl a každopádně moc nevěří, že Dragon poletí s lidmi ještě letos.

Loď má také potíže s padáky, na kterých přistává – nejen při havárii, ale hlavně během běžného návratu z kosmu. Jedna z posledních zkoušek před ostrým letem s lidmi letos v dubnu ukázala, že kapsle oproti předpokladům nedokáže bezpečně přistát se třemi padáky místo všech čtyř, jimiž je teď vybavena (od testu z roku 2015 konstruktéři jeden přidali). Když se tedy jeden padák při přistání zašmodrchá a neotevře, může to skončit katastrofou. Problémů zkrátka s blížícím se ostrým letem neubývá.

Jistou útěchou pro SpaceX mohou být potíže jejího největší rivala, firmy Boeing, která pro pilotované lety vyvíjí loď Starliner. Také Boeing ostrý start neustále odkládá, probleskují informace o tom, že Starliner má vážnou konstrukční vadu. První let lidské posádky je nyní plánován na listopad, ale nebylo by velkým překvapením, kdyby se ani tento start do konce roku neuskutečnil.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].