Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Předvánoční dárek: fronty na hranicích dlouhé desítky kilometrů

Zmatky kolem výběru mýtného pokračují

Mýtná brána • Autor: HN – Petr Dohnal
Mýtná brána • Autor: HN – Petr Dohnal

Společnost Czech Toll patřící do skupiny PPF Petra Kellnera varuje řidiče kamionů a nákladních vozů před kolapsem, který je čeká od 1. prosince, kdy se zkušebně rozjede vybírání mýtného přes jejich satelitní systém. Podle odborných odhadů Ředitelství silnic a dálnic se mohou především na hranicích s Polskem tvořit až čtyřicetikilometrové fronty, protože větší společnosti a řidiči kamionů se zatím nezaregistrovali do nového systému. Palubní systém, nutný na průjezd českou dálnicí od příštího měsíce, si dosud vyzvedlo jen zhruba čtyřicet procent pravidelných uživatelů tuzemských dálnic.

Váhání řidičů nebo společností, které je zaměstnávají, se ale není co divit. Dlouho totiž nebylo jasné, kdo bude mýtné vybírat, jestli Czech Toll, nebo Kapsch. Už jsme to psali mnohokrát: soutěž se několikrát zásluhou politiků a Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamotala a dodnes není jasné, zda firma Czech Toll vyhrála soutěž oprávněně. Bude o tom ještě rozhodovat soud a průběh soutěže vyšetřují dva týmy státních zástupců a policistů. Zatím platí poněkud šalamounské rozhodnutí ÚOHS, že Czech Toll nesmí plnit smlouvu, kterou podepsal s ministerstvem dopravy na vybírání mýtného. Tedy nesmí vybírat mýtné. Zákaz pro firmu ale začne platit až příští podzim. Czech Toll (a jeho slovenský partner Sky Toll) bude tedy mýtné vybírat, avšak pokud soud rozhodne v jejich neprospěch, skončí. Zní to zmateně - a zmatené to je.

Je logické, že řidiči a dopravní společnosti čekali a čekají do posledního okamžiku. Z pohledu znalých fungování ÚOHS a tuzemských politiků ale nemusí být při současném stavu rozhodnutí jasné vůbec nic. Co když Nejvyšší správní soud rozhodne ještě letos, zda Czech Toll může, či nemůže vybírat mýtné - a rozhodnutí ÚOHS tedy přestane platit? Je to téměř nepravděpodobné, ale co když. Představitelé PPF varují před něčím, na čem se sami podepsali.

Nebyli pasivním vítězem soutěže, podepisovali smlouvu na vybírání mýtného za okolností, které nebyly běžné. Je to velká a vlivná firma, která si umí spočítat rizika, a její představitelé museli vědět, že smlouva je snadno napadnutelná, protože přemety, kterými soutěž prošla za asistence Dana Ťoka, Andreje Babiše, Jaroslava Faltýnka, Miloše Zemana nebo Petra Rafaje, byly docela neuvěřitelné.

V prosinci by se řidiči osobních aut měli podle PPF vyhnout hraničním přejezdům – aspoň těm, které mohou využívat kamiony. Což bude při předvánočních nákupních výjezdech Čechů, Moravanů a Slezanů těžké. Není proto špatné si připomenout, kdo za jejich budoucí a velmi pravděpodobné problémy může.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].