Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Praha: Chceme správně zaparkované koloběžky s pojištěnými uživateli

 S náměstkem primátora Adamem Scheinherrem o tom, jak smířit chodce s jezdci

Elektrokoloběžky v Praze • Autor: Milan Jaroš
Elektrokoloběžky v Praze • Autor: Milan Jaroš

Pražský magistrát chce po roce zkušeností s elektrickými koloběžkami vypovědět dohodu o jejich provozu a dotlačit firmu Lime k plnění nových, přísnějších podmínek. „Není to zákaz, berme to jako restart,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě), který záměr tento týden vyhlásil. Město podle něj čelí neúměrnému počtu stížností týdně na jízdu po chodnících nebo v opilosti, na úrazy nebo na špatné parkování, což dosavadní jednání vyřešila jen částečně.

Čeho chcete „restartem“ dosáhnout?

Předně chci říct, že vítáme nové technologie a sdílenou ekonomiku. Jen se ukazuje, že je nutné mít jasná pravidla a dodržovat je. O to se teď v případě koloběžek pokusím vypovězením memoranda uzavřeného ještě za minulé garnitury, což by jejich provozovateli mělo dát jasný signál, že to není sranda a že by nám měli vyhovět. I jejich americké vedení říká, že je potřeba se s obcemi vždy dohodnout.

Když jste výpověď zdůvodňoval, vyjmenoval jste tři nové požadavky. Tím prvním je povinné pojištění odpovědnosti těch, kdo si koloběžku půjčí, aby pojistka kryla odškodnění v případě zranění třetí osoby. Jak by to mělo fungovat?

Podobně jako povinné ručení nebo - řekněme - pojištění za blbost. Dnes kromě nástupní sazby platíte za koloběžku nějakých pět korun za minutu. Moje představa je, že se Lime domluví s nějakou pojišťovací agenturou: a když se jejich zákazníci registrují nebo si koloběžku půjčují, zakliknou kromě ceny za jízdu ještě něco za pojištění. Takže místo pěti korun by platili třeba šest. Pokud vznikne jakákoli škoda na zdraví nebo na majetku, je tu hned pojišťovna, abychom si mohli být jistí, že škoda bude uhrazena.

Už to někde takto funguje?

Reagovali, že o tom takto nikdy neuvažovali, ale že to je zajímavý podnět a že ho nechají prověřit.

Experti pražské koalice pro oblast dopravy: zleva Viktor Mahrik (Piráti), Pavel Richter (TOP 09) a Adam Scheinherr (Praha Sobě)  • Autor: Aktuálně.cz
Experti pražské koalice pro oblast dopravy: zleva Viktor Mahrik (Piráti), Pavel Richter (TOP 09) a Adam Scheinherr (Praha Sobě) • Autor: Aktuálně.cz

Jak vás takové řešení napadlo? Stává se, že se někdo domáhá odškodnění?

Žádal jsem je o nějaké takové řešení dlouhodobě. Bylo mi řečeno, že firma ve své pojistce může krýt jen sama sebe a klienty pojišťovat nemůže. Že jsou pojištěni na technické závady, ale pojistit klienty proti tomu, že špatně zatočí a někoho zraní, prý nešlo. S nápadem postupovat jako u povinného ručení aut jsem přišel až tento týden.

Jak velký problém je, že někdo někoho zraní?

Máme jen informace z Nemocnice na Františku v centru, kde se počet úrazů toto léto zvedl. Nešlo o nich smrtelného, ale byly jich desítky.

Další požadavek je povinná homologace koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici. Proč?

Jde o bezpečnost uživatelů. V podmínkách pro zákazníky už dnes je, že se nesmí jezdit na chodnících. V tom případě měly splňovat podmínky pro pohyb na silnici. Proto požadujeme homologaci. Ať nějaký státní zkušební ústav, ministerstvo dopravy nebo policie řeknou, že tyto koloběžky mají povinnou výbavu jako jízdní kolo a zároveň že jejich konstrukce je bezpečná.

Dnes to nevíme? Koloběžky jsou něco nového, není na to tedy kolonka?

Podléhají předpisům povinné výbavy jízdního kola. Ale jestli je konstrukce bezpečná, to ať nám raději nějaká instituce potvrdí.

Co když neprojdou? Není to jen klacek na to, jak je dostat z města?

Oni říkají, že projdou. Případně budou muset udělat nějaké změny.

Jak chcete řešit to, co jste sám uvedl jako jednu z hlavních námitek a co leckomu asi přijde jako hlavní problém, a sice že se na koloběžkách jezdí po chodnících? Říkáte, že už dnes je to zakázané. Čili lépe zákaz vymáhat? Přes policii?

Policie to vymáhá i dnes. Denně rozdává blokové pokuty.

Ale sám říkáte, že se stávajícím stavem nejste spokojeni. V odůvodnění, proč vypovědět memorandum, píšete mimo jiné: „Stále řešíme, že před koloběžkami musí lidé na chodnících uskakovat.“ Takže co udělat pro to, aby se to zlepšilo?

Na chodnících pokutujeme a budeme pokutovat stále. Na pěších zónách jsme se přes léto domluvili, že budou elektromotor vypínat nebo zpomalovat na rychlost chůze. Naštvali mě, protože ho zpomalili jen na 14,9 kilometru v hodině. Maximálně by to mělo být šest kilometrů. To je další věc, kterou budou muset dodržet.

Další požadavek je „jasně vyřešit podmínky pro parkování“. Co si pod tím představit?

Vyřešit odkládání koloběžek tak, aby o ně nezakopávali chodci nebo nevidomí. Chci se s Lime domluvit, že městská firma, která odtahuje vozidla, bude odtahovat i špatně zaparkované koloběžky. Bude je vozit na odtahová parkoviště a oni si je tam budou vyzvedávat a platit nám za to poplatek.

Jen po silnici • Autor: ČTK
Jen po silnici • Autor: ČTK

Na chodníku to může být spor o pár centimetrů. U stěny budovy je to ještě v pořádku, o kousek vedle už ne. Jak to chcete rozlišovat?

Budeme muset nastavit přesné modelové situace a podle nich naši technici budou odtahovat. Myslím, že to jde.

Dnes je problém odtáhnout i zjevně nepojízdné vozidlo, které někde roky zabírá místo…

Nechci parkování řešit jako přestupek. U toho musí být policista, přestupek vyhodnotit, zapsat pokutu… Místo toho chci, aby fungovala dohoda mezi naší a jejich firmou, abychom nemuseli jít přes pokuty a všechen ten úřednický aparát. Zkrátka naše firma koloběžky odveze, oni dají poplatek, aby se nám úkon vyplatil, a pro ně vznikne výhoda, že si na ně nikdo nebude kvůli parkování stěžovat.

U parkování se objevily i jiné námitky, a sice že jde o normální zábor chodníku k podnikání a že městu takto vzhledem k velkému počtu koloběžek a kol v ulicích utíkají miliony, nebo možná i desítky milionů. S tím nic dělat nelze?

Zábor spadá pod definici tržního řádu a parkování se za něj nedá považovat. Kola či koloběžky mají právo zdarma parkovat na definovaných místech. Ale právě místa, která pod tuto definici nespadají, bychom řešili odvozem na odtahová parkoviště. Domluvili jsme se přes léto také na pokutách za ponechávání koloběžek v centru, v červené zóně. Ale pokuta sto korun moc nezabrala. Já chci, aby byla minimálně 250 nebo klidně 500 korun.

Zdejší manažeři Lime na vaše prohlášení reagovali tím, že po roce fungování mají už plno poznatků a zkušeností - že na jejich základě už sami připravují „koncept nové dohody“ a že do něj zahrnou „veškeré nezbytné požadavky na zlepšení situace“ v zájmu „bezproblémového fungování“. To skoro vypadá, že na vše přistoupí a že už jste vlastně domluveni…

Já to také tak čtu, byl jsem za tu odpověď rád. My nechceme tuhle službu zakázat. Chceme nastavit jasné podmínky - a jestli nám vyjdou vstříc, místo aby s městem bojovali, budu jen rád.

Dá se tomu věřit? Kdyby kooperovali, neměli byste teď zapotřebí bouchat do stolu.

Trvalo jim to trochu dlouho. Teď máme před sebou zimu, kdy je provoz utlumenější a bude čas, aby mohli naše podmínky implementovat. Tím, že jsme memorandum vypověděli, jsme myslím dali jasný signál, který budou brát vážně.

V krajním případě můžete koloběžky zakázat?

Krajní prostředek je, že uděláme zónu bez koloběžek.

Jde oddělit koloběžky od sdílených kol?

Muselo by se to podchytit dodatkovými tabulemi, ale určitě to jde. Tak jako se vymyslely segwaye, tak by se vymyslely koloběžky.

Z koloběžek se vzhledem k vysoké ceně a omezené funkčnosti vyklubala spíš atrakce pro turisty, tedy něco jiného než sdílená kola, která jsou pro leckoho dnes už dominantním a funkčním způsobem přepravy. Zvládáte to rozlišovat? Nemůže se stát, že váš tlak pohřbí všechno dohromady?

Ne, to určitě ne. My sdílenou dopravu podporujeme. Na koloběžky máme na magistrátu nebo na Praze 1 desítky stížností týdně, na kola jich je minimum. Proto jsme vypověděli jen memorandum s Lime.

Podpora sdílené dopravy by mohla být třeba v tom, že by se propojily s MHD, jak se o tom dřív mluvilo. Jde to s tlakem na Lime dohromady?

Ano, o tom propojení uvažuju. Mám na to zadání pro právníky, aby zjistili, jak by šlo nějakou sdílenou službu zapojit do MHD. Třeba když má někdo roční lítačku, měl by na sdílená kola slevu nebo je měl zcela zdarma. Ke konci roku bych měl mít první výsledky.

Jak se vyrovnat s námitkou, že není fér pérovat provozovatele služby za neukázněnost jeho zákazníků? Také byste netrestal Škodovku za to, že v jejích autech někdy někdo nabourá opilý…

Nemyslím, že je to spor. Je to cesta k dohodě. Naše podmínky – například pokud jde o pojištění – směřují k tomu, co uživatelé potřebují. Provozovatel musí službu nastavit tak, aby si uživatelé uvědomili svou zodpovědnost.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].