Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost, Vzdělávání

Kdo probudí lásku k chemii a vysvětlí nevysvětlitelné

Pochválit učitele není snadné. Společenský respekt k jejich profesi je často větší, než si sami myslí

Kateřina Vrtišková, ZŠ v Jílové u Prahy, vítězka ceny Global Teacher Prize CR 2018 • Autor: EDUin
Kateřina Vrtišková, ZŠ v Jílové u Prahy, vítězka ceny Global Teacher Prize CR 2018 • Autor: EDUin

To video strhlo malou lavinu. Česká verze mezinárodní ceny pro inovativní učitele Global Teacher Prize běží už třetím rokem, ale poprvé je doprovázena motivačním videem rozšiřujícím okruh těch, kteří budou zajímavé učitele nominovat, i mimo odbornou veřejnost.

Vlastně se to podařilo. Přišlo skoro sedm set nominací z celé republiky. Opravdu hodně lidí cítilo potřebu poděkovat svému učiteli, i když už leckterý je třeba v důchodu. Pro milovníky statistik – nejvíc nominací přišlo z Prahy (200), nejmíň z Plzeňského kraje (10). Slušně na tom byla Morava včetně Moravskoslezského kraje, který jinak v podobných žebříčcích zrovna nevévodí. Mnozí učitelé dostali nominací víc najednou. Rekordmankou je paní z Beskyd, které se jich sešlo hned dvacet; navíc z různých směrů, něco od rodičů, něco od kolegů, něco od lidí úplně mimo školu…

Ale aby to neznělo moc vítězně: reakce učitelů na video sdělující, že i problematickou školu umí dobrý učitel změnit v klíčový životní zážitek, byly někdy dost rozporuplné (přečtěte si třeba tuhle diskusi). Ono vůbec pochválit učitele není snadné (podívejte se, jak to dopadne, i když se docela snažíte) - oni sami mají za to, že veřejnost se na ně dívá skrz prsty, do práce jim mluví každý a rodiče jsou pořád horší, protože se jim každou chvíli něco nelíbí. Přinejmenším to poslední je pravda, jenže veřejnost dnes mluví do lecčeho a je zkrátka na profesionálovi, aby se s tím naučil vyrovnat, ať už jako politik, lékař, učitel nebo architekt. I když jsou třeba ony připomínky laické a nekompetentní.

Eduin

Zrada té ceny - nominované třídí učitelé a z finalistů pak vybírá odborná porota – je navíc v tom, že nestačí nominace, ale učitel/ka se pak musí i přihlásit. Což znamená vyplnit na internetu dosti podrobný formulář, kde popisujete svoji práci. Hodnotí se nejen to, co dělá učitel ve škole, ale i to, jak vzdělává kolegy, nakolik působí v učitelské komunitě a podobně. Pravidla jsou víceméně stejná ve všech zemích, kde se cena uděluje.  A i když se vám sejde třeba pět set nominací (odečtete ty, co se opakují, vytřídíte učitele, co jsou v už důchodu a podobně), není vůbec snadné přesvědčit třeba sto učitelek a učitelů, aby to přihlašovací martyrium podstoupili.

Obvyklá reakce je, že je potěšila už sama nominace, že nejsou soutěžní typ, že mají jinou práci. Někdo se bojí, jak by se na něj dívali kolegové, kdyby se takto „zviditelňoval“. Obzvlášť pozoruhodní jsou ti, kteří odepíší, že si nepřipadají dostatečně kompetentní, že jsou určitě jiní lepší, ale zároveň v tom mailu jen tak mimochodem vyjmenují, co ve škole všechno dělají - a je toho tolik, že by to klidně stačilo na dvě nominace. Nízké sebevědomí učitelů je kromě jisté vztahovačnosti a citlivosti na kritiku taky pozoruhodně častý rys téhle profese.

Takže to hlavní sdělení z tohoto ročníku. Vážené učitelky, vážení učitelé, ať už jste na tom se svým sebevědomím a sebehodnocením jakkoli, je docela dost těch, kteří vaši práci vnímají a umí ocenit, takže nám píšou třeba:

Paní učitelka… je velmi inspirativní a úžasná žena. Bez jejího úsilí a entuziasmu by polovina naší třídy ani nedošla do maturitního ročníku.

Pan učitel umí žáky nadchnout a energetizovat. Moje dcera poprvé po pěti letech školní docházky miluje matematiku, baví ji bádat a nalézat nová řešení, hledat své limity a přijímat výzvy.

Paní učitelka… je kouč dětských duší. Učí kritickému myšlení, skvěle děti motivuje. Moje dcera může svobodně ukázat samu sebe.

Testy v jejích hodinách jsou jiné, netestují jenom nás studenty, ale i ji. Známky bere jako feedback, jestli nás danou látku naučila… jsme seznamováni se spoustou technických faktů, ale nezapomínejme, že učitel nás chtě nechtě ovlivní i po charakterové stránce. A v tohle směru je ona vzorem.

Je učitelem tělem i duší. V hodinách matematiky a tělesné výchovy dokáže děti neuvěřitelně motivovat, a zároveň u nich má respekt a kázeň… jeho sobotní školy jsou fenomén…

Dokáže v člověku probudit lásku k chemii a vysvětlit nevysvětlitelné.

Úžasná kantorka, která z celého srdce věří nejen v učitelskou profesi, ale i ve svěřené děti. Dokáže nadchnout nejen žáky, ale i kolegy. Vyzařuje z ní klid, ale zároveň obrovská síla a energie.

A tak podobně. V 677 vydáních. To nezní špatně, ne?

 Autor působí v Informačním centru o vzdělávání EDUin, které je organizátorem české varianty GTP

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].