Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

Kampaň jako střet Babiše s Piráty nám vyhovuje. A nanuky fungují skvěle

S vedoucím mediálního odboru Pirátů Mikulášem Ferjenčíkem

Mikuláš Ferjenčík • Autor: Ladislav Křivan
Mikuláš Ferjenčík • Autor: Ladislav Křivan

Podle posledních průzkumů předběhlo koalici Pirátů + STAN hnutí ANO Andreje Babiše i koalice Spolu, i když se započtením statistické chyby jsou v preferencích obě opoziční koalice podobně silné. Část Pirátů znervozněla a na pirátském fóru hlasují o tom, zda budou jednat o odvolání vedoucího mediálního odboru strany Mikuláše Ferjenčíka. A protože mají své diskusní fórum otevřeno veřejnosti, zprávy o nespokojenosti části Pirátů s kampaní zaplnily média.

Očekáváte, že vás odvolají? Cítíte takový tlak?

V tuto chvíli nemá podnět takovou podporu, aby se vůbec zahájilo jednání. Je převaha lidí, co takové jednání vyvolávat nechtějí. Takže ten tlak v tuto chvíli moc významný není.

To je pravda, má nízkou podporu, momentálně asi sto lidí z 1200 Pirátů a pravděpodobně z toho nic víc než debata na fóru nebude, ale přenesla se i do médií. 

To mi bylo jasné, hned když se to objevilo. Na druhou stranu - jsme demokratická strana. Kandidujeme teď ve volbách proti straně, která je řízená jako firma. Lidi si holt mohou vybrat, jestli chtějí stranu s demokratickými procesy, nebo firmu, která má majitele, který si ukáže, kde kdo bude - to jsme viděli při skládání kandidátek těch firemně řízených stran. A nějaké názory hlasujících majitele nezajímají.

Ale teď jde o hodně a ta firemní strana, jak tu mluvíme o ANO, u níž nevidíme do útrob na každý nelad, vyhrává volby, jak jsme viděli. Myslíte, že tahle zpráva o návrhu na vaše odvolání, která říká “nejde nám kampaň”, může znejistit vaše voliče?

Je léto, do voleb je relativně daleko, nemyslím si, že to bude mít významný dopad. Z těch článků samozřejmě radost nemám, ale na druhou stranu jsem zase dostal prostor v televizi Nova a mohl jsem mluvit aspoň chvíli o našem programu, což by bez toho asi nebylo, takže se to tím podle mě aspoň nějak vyváží.

V poslední době jste dost kritizováni, že vaše kampaň je béžová, není moc nápaditá a není vidět. Jsou vaši členové obeznámeni s plány kampaně, vědí, že je na co se třeba ještě těšit?

Máme poměrně pravidelně videokonference s členy ke kampani. A na druhou stranu i naši členové čtou ty články  v médiích a vnímají je a reagují na ně. A my skutečně máme peníze jen na jeden vrchol kampaně, to znamená na září a říjen. Neměli jsme prostor dělat masivnější kampaň v červnu, protože bychom přesáhli volební limit 90 milionů korun, takže jsme to museli soustředit na září a říjen. Tím, že i provozní výdaje vykazujeme podle zákona jako výdaje, tak se k tomu limitu rychle blížíme. Takže nezbývá se soustředit na září a říjen, proto jsou lidé z toho trochu nervozní - že ještě nevidí plachty například. Ale nevisí záměrně, protože co plachta to pětistovka výdajů, a pak to mizí rychle. Ale víme, že půlka lidí se rozhoduje poslední týden, takže to zase moc nepřeceňuju.

Jestli vám dobře rozumím, kampaň Pirátů a Starostů pořádně nezačala a začne pořádně až v září.

Ještě jsme nezačali outdoorovou reklamu, ještě jsme nezačali ani inzerci v tisku. A ani v on-linu jsme neutratili významné procento peněz, co na to máme. Takže reálně běžela jen taková menší kontaktní kampaň v červnu a až teď se to rozjíždí. Taky v tom byl jeden důležitý faktor - byli jsme zavření ve sněmovně a museli řešit zákony, takže i ta kontaktní kampaň byla omezená. Až teď využíváme, že máme prostor a začali jsme jezdit.

Jak to jde s těmi jahodovými nanuky i pro alergiky, které proti vám otočil Andrej Babiš jako pirátsky ideové, a začal rozdávat “naši českou vanikovou”?

To funguje strašně dobře, zrovna včera jsem to viděl v Chrudimi. Když jsou lidi v létě na koupalištích, tak jet tam s nanukama je naprosto skvělý. Lidi jsou rádi, i těch deset procent, co má alergii na mléko a zmrzlinu by si dát nemohlo, a dobře si s nimi u těch nanuků popovídáme o našich tématech.

Jaká je zajímají? V kritice zaznívá i to, že se bráníte proti Babišovým útokům tématům, která nastolí, a nepředstavujete vlastní témata.

Lidi zajímá, že je třeba řešit katastrofální stav státního rozpočtu, řešit péči o krajinu, skutečně modernizovat školství a reálně bojovat s korupcí. To se snažíme lidem sdělovat celou dobu. Současně je to bitva někým, kdo má v nastolování agendy značnou výhodu: ve chvíli, kdy Babiš něco plácne, tak Expres a Lidovky o tom napíšou otvírák a večer to vysílá Prima, v tom je samozřejmě ta jeho a naše pozice dost jiná. Ale jak říkám, to podstatné přijde v září.

Minule jste jezdili s autobusem Hrr na ně, což vám část lidí vyčítala jako agresivní, teď nějaká přijatelná agresivita kampaně zase chybí - chystáte něco výrazného?

Ano, určitě něco takového budeme dělat zase, ale nebudu o tom zatím mluvit. Každopádně věřím, že už teď, kdy se zavřela sněmovna a kdy se do toho Vítek Rakušan s Ivanem Bartošem obuli, tak to půjde nahoru. Oba předsedové jsou v dobrém rozmaru a myslím, že v tom terénu to bude fungovat velmi dobře.

V kampani jsem mluvila s dost voliči Andreje Babiše a opravdu velkým tématem ve frontě na knihu Marka Prchala “Sdílejte, než to zakážou” jsou Piráti jako zkáza světa. Co s tím?

Ve skutečnosti je to z hlediska naší kampaně spíš pozitivní. Ve frontě na Babišův podpis do knihy je nepotkáte, ale ve skutečnosti Babiše spousta lidí nemá rádo a pokud to zůstane jako Babiš versus Piráti, má to pro nás z hlediska kampaně jen výhody.

Hoaxy jako: dají nám migranta povinně do bytu, zdaní nadměrné metry v bytech nebo byty odeberou, pořádají drogové orgie – necháte to plynout?

Šíří o nás lži, protože se nás bojí. Podstatné je využít energii toho střetu, ale současně nemá cenu se dohadovat s lidmi, kteří tomu věří. Má smysl mít rychlou odpověď pro lidi, co se na to ptají, co z takových řečí znervozněli.

Co se stalo od chvíle, kdy jste vedli průzkumy, pak vás dotáhlo  Spolu a předběhlo ANO, jako byste něco prošvihli. bylo to prošvihnutí?

Jedna věc je, že se výrazně zlepšila covidová situace. Je to vidět všude v Evropě, že vládní strany, jakmile se situace s covidem zlepšila, šly nahoru. Druhý faktor jsou určitě ty dezinformace, především dezinformace ve vztahu k bydlení nás poškodily opravdu hodně. Někdo vyrobil i falešný programový leták Pirátů, který se šířil opravdu masivně. A současně - jsme si vědomi, že není možné to jet v tom vysokém tempu celý rok, na rozdíl od koalice Spolu jsme neměli zdroje na rozjezd větší kampaně. Což oni udělali - logicky, protože budují novou značku. A taky se crcají s vykazováním těch nákladů na kampaň.

Co je to „crcají"?

Myslím, že to nevykazují tak přesně jako my, bych řekl.

Podle čeho jste to poznal?

Ten rozdíl je, že my máme všechny účty transparentní, oni mají transparentní jen ty kampaňové.

Co to znamená?

To  znamená, že když máte tiskovou mluvčí, která vás provází celé čtyři roky, tak u nás je těch devět měsíců kampaně započítána jako volební výdaj. A platy všech pracovníků tiskového jdou jako položka do výdajů. Tak je to podle zákona. A zdá se, že u jiných stran to tak asi nedělají. Sehrálo roli, že pan prezident vyhlásil volby tak brzy, takže těch devět měsíců od vyhlášení po volby je opravdu z hlediska volebních výdajů dlouhá doba. To asi taky nebyla náhoda.

Máte síť dobrovolníků, ti mohou pomoct zadarmo, ne?

Ne. I když si někdo například pověsí zdarma naši plachtu na dům, musíme to podle zákona vykázat jako dar, který se počítá do limitu ve volební kampani. To bude přibližně tisícovka za jednu plachtu, počítá se to podle koeficientu plachty a času. Už se začínají věšet.

Napřete teď nějaké úsilí k těm momentálně asi sto lidem, kteří podporují jednání o vašem odvolání z funkce šéfa mediálního odboru, abyste jim vysvětlil úskalí času, peněz a co ještě v kampani chystáte?

Spíš napřu úsilí k tomu, aby kampaň fungovala co nejlépe. Myslím, že je vždy lepší řešit tu příčinu, než se dohadovat o detailech. Pokusíme se, aby to fungovalo líp a věřím, že se to teď rozjede tou větší kontaktní kampaní a dalšími věcmi, co chystáme.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].