Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Projekt FUTURA

E-learningem k lepší budoucnosti

Evropský projekt otevírá možnost k diskuzi nad principy udržitelného rozvoje. Využívá k tomu neplacených e-learningových kurzů, v nichž se mohou potkat zájemci z celého kontinentu.

Evropský projekt otevírá možnost k diskuzi nad principy udržitelného rozvoje. Využívá k tomu neplacených e-learningových kurzů, v nichž se mohou potkat zájemci z celého kontinentu.

Udržitelný rozvoj už dávno není pouhým snem v hlavách přesvědčených „ekooptimistů“. Na univerzitní půdě se s ním často nakládá jako s preferovanou alternativou k bezohlednému ekonomickému růstu v mnoha zemích.

Někteří dokonce šetrnější přístup k přírodě a přírodním zdrojům párují s přívlastkem „životní nutnost“. Pro výměnu podobných názorů a hledání nových přístupů vznikl mezi pěticí evropských univerzit systém jednosemestrálních kurzů, ve kterých se s problematikou udržitelného rozvoje potýkají zájemci z řad studentů i širší veřejnosti.

Účastníci projektu Virtual Campus for a Sustainable Europe, jehož výsledky mají ambice projasnit chmurné vize budoucnosti, se mohou do všech aktivit zapojit z pohodlí svého domova. Nesmí jim ale chybět dobré připojení k internetu a slušná znalost angličtiny.

Ačkoliv se v únoru do projektu připojilo sedm nových univerzit (včetně pražské Vysoké školy ekonomické), fungující virtuální kampus zatím tvoří pouze pětice evropských vysokých škol.

Mezi ně se řadí i pražská Karlova Univerzita. České zájemce o účast v projektu eviduje univerzitní Centrum pro otázky životního prostředí, které místním studentům zároveň nabízí uznání kurzů v rámci studijních povinnosti. „Kurzy jsou primárně určeny studentům partnerských vysokých škol,“ říká koordinátor kurzů v České republice Martin Zahradník. „Předpokládám ale, že by nebyl problém účastnit se některého z nich, i pokud právě nestudujete.

Šanci tak má prakticky kdokoliv, kdo splní uvedené podmínky a vejde se do kapacity kurzů. Tři kurzy, které probíhají paralelně v letním semestru, jsou už sice plné, zájemci se ale budou moci přihlásit do projektů naplánovaných na další rok.

Na jakých kurzech se v tomto semestru pro obrázek mohou registrovaní účastníci podílet? Makedonská univerzita v Řecku organizuje výuku zaměřenou na udržitelný rozvoj v podnikání a přírodní zdroje, rakouská univerzita ve Štýrském Hradci hostí virtuální zájemce o udržitelný územní a regionální rozvoj a Karlova Univerzita do evropského projektu přispívá kurzem s názvem „Kritické přístupy ke globalizaci: odborné psaní o tématu“. Zda se budou zmíněné vysoké školy zabývat podobnými aspekty udržitelného rozvoje i v příštím akademickém roce, se veřejnost z oficiálních stránek projektu zatím nedozví.

Na účast v kurzech, které jsou ohodnoceny čtyřmi kredity ECTS (systém umožňující meziuniverzitní přenos získaných kreditů), by si měli účastníci každý týden vyhradit zhruba deset hodin. Projekt, financovaný z rozpočtu Evropské unie, má do budoucna poměrně velké ambice. K podílení se na vytváření kurzů chce přesvědčit další tři vysoké školy a vzdělávací model, který se evidentně osvědčil, plánuje nabídnout i dalším univerzitám, jež se celoevropské osvěty v udržitelném rozvoji neúčastní.

Webová stránka projektu: www.vcse.eu

Webová stránka centra Centra pro otázky životního prostředí: www.cuni.cz/COZP-247.html

Článek vznikl v rámci projektu Futura financovaného Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem ČR a hlavním městem Praha. Projekt realizuje Respekt Institut.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].