Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika

Marvanová: Když se shodneme na programu, shodneme se i na primátorovi

Rozhovor: Jak probíhají povolební pražská vyjednávání Spojených sil, Pirátů a Prahy sobě

Hana Marvanová a předseda STAN Petr Gazdík; ilustrační foto • Autor: ČTK
Hana Marvanová a předseda STAN Petr Gazdík; ilustrační foto • Autor: ČTK

Spojené síly pro Prahu vyjednávají s Piráty s Prahou sobě o koalici na magistrátu. Součástí jejich týmu je i známá právnička Hana Marvanová, dvojka na kandidátce, která reprezentuje hnutí STAN. Říká, že jednání jsou zatím hladká, a k osobě primátora, o které se v médiích často mluví, dodává: „Když se shodneme na programu, nedopustíme, aby se koalice zasekla na personálních otázkách.“

Vaše Spojené síly, které tvoří TOP 09 a váš STAN, právě probírají s Prahou sobě a Piráty program. Na čem se shodujete a kde mohou být třecí plochy? Lídr Prahy sobě Jan Čižinský si koalicí stále není jist. Ještě ve čtvrtek odpoledne řekl, že koalice ODS a TOP 09 s tichou podporou ANO je varianta, které se velmi bojí. Pořád ještě připadá v úvahu?

Čistě teoreticky, početně - neříkám, že se to stane nebo že to někdo plánuje – se to stát může. Ale TOP 09 nás ujišťuje, že se to v žádném případě nestane, a já pevně věřím, že nic takového by neudělala. A zastupitelský klub Spojených sil jednomyslně odhlasoval, že upřednostňuje koalici s Prahou sobě a Piráty. O jiné variantě bychom uvažovali jedině tehdy, kdyby tahle koalice ztroskotala na programu.

Ale když se toho Jan Čižinský obává, nějaké riziko tu asi je.

Pospíšil a Čižinský si to musí mezi sebou vyříkat: musí si spolu sednout, aby žádný z nich neměl pochyby.

Vy tedy nepředpokládáte, že se TOP 09 spojí s ODS…

Kdyby koaliční partneři vetovali věci, které jsou pro nás důležité, mohlo by se to stát. Žádná koaliční smlouva zatím není podepsaná. Jedná se o programu, komise k němu se schází od středy, budou se scházet až do pondělí. V úterý pak bude jasné, jestli naše koaliční spolupráce na něčem ztroskotává. Zatím se nic takového neukázalo, jednání jsou nadmíru souladná, v přátelském duchu. Ve čtvrtek jsem byla na komisi pro dopravu - z lidí vyzařovalo, že se těší, až se budou nejen porovnávat programy, ale věci skutečně řešit.

Právě doprava je možná věc, kde bude obtížné hledat shodu, nebo ne?

Čekali jsme, že doprava bude nejtěžší. Nakonec jsme ale během dvou hodin porovnali programy a zjistili jsme, že se vcelku shodujeme, zbývají nuance, které je třeba prodiskutovat do hloubky.

Společné oslavy • Autor: ČTK
Společné oslavy • Autor: ČTK

Co například?

Třeba parkování, shodujeme se na tom, že jsou potřeba Park and Ride parkoviště. Pokud jde o parkování rezidentů, panuje shoda, že musí být uživatelsky příznivější. Je třeba dořešit detaily, kolik bude zón, zda budou pro celou Prahu propojené, zatím je více variant.

Shodli jste se i na tom, co s Libeňským mostem?

Ano, tahle koalice ho bourat nebude. Někde jsem četla, že byl zachráněn v cele smrti. Upřednostňujeme rekonstrukci, koneckonců jsme se já i naši experti účastnili protestů proti bourání.

O potřebě dostavět metro D asi není sporu, ale co takzvaný společný podnik dopravního podniku a společnosti Penta, který prosazovalo ANO?

Společný podnik jsme neřešili, my ho v programu nemáme - ani nikdo těch, s nimiž jednáme.  Není nutný. To neznamená, že u konkrétních stanic nemůže být developer. Ale to, co tlačilo ANO a ČSSD, tedy že metro bez společného podniku nebude, to už tak není. Není mezi námi rozpor, společný podnik nikdo neprosazuje.

Dalším velkým tématem jsou okruhy, vnější a vnitřní. Váš lídr Jiří Pospíšil říkal, že se obává, že na těchto dopravních stavbách se s Janem Čižinským neshodnete.

Ani tady k žádnému sporu nedošlo, shodujeme se, že je třeba rychle pokročit, vykoupit pozemky, udělat geologický průzkum a co nejrychleji zahájit stavbu. Spor může být – ale ne mezi námi koaličními partnery, nýbrž o dílčí úseky s malými starosty. Někde je proti okruhu velký odpor, ale myslím, že hlavně proto, že se starosty a místními lidmi nikdo nejednal. My s nimi jednat budeme. Shodli jsme se i na tom, že chceme pověřence pro okruh, který by vyjednával právě se starosty, stejně jako s Ředitelstvím silnici a dálnic či vládou. To je bod z našeho programu a ostatní ho akceptovali. Vůbec celý bod doprava jsme projednávali podle našeho programu právě proto, že jsme očekávali, že jednání budou složitá. Nakonec ale na všem byla víceméně až překvapivá shoda.

Jan Čižinský říkal, že u věcí, kde není shoda úplná, jste si dělali vykřičník. Kde jsou?

Bylo to třeba zmíněné parkování v tom smyslu, že zatím není jasné, jak by měl vypadat celoměstský systém. Nebo cena za jízdenku v městské hromadné dopravě. Piráti přišli se zajímavým nápadem: ve světě to mají někdy tak, že když člověk za lístky utratí víc, než je cena celodenního nebo měsíčního kuponu, může jezdit v tom intervalu dále zadarmo. Je to detail, ale kdyby byl domyšlený, nikdo se mu  nebrání.

Jednání Pirátů se se Spojenými silami pro Prahu: Zdeněk Hřib a Hana Marvanová
Jednání Pirátů se se Spojenými silami pro Prahu: Zdeněk Hřib a Hana Marvanová

Co vás ještě čeká projednat?

Ve čtvrtek se probírala oblast informačních technologií a otevřený úřad, tam jsem nebyla, ale podle mých informací panovala shoda. Právě probíhá jednání o sociální oblasti a zdravotnictví (čtvrtek odpoledne – pozn. red), večer bude na řadě životní prostředí, v pátek školství a kultura a pak majetkové podíly města a transparentnost, tam se určitě chystám. V pondělí se sejde poslední skupina pro bydlení a územní rozvoj. Pak se vrátíme k věcem, které je třeba doladit, pokud jde o programy.

Chcete jít na jednání o městských firmách a transparentnosti proto, že tam čekáte rozpory?

Záleží na tom, s čím přijdou Piráti. Konkrétně zda budou proti tomu, aby v městských firmách byli politici. Já si myslím, že jedna věc je představenstvo, tam mají opravdu být odborníci, ale jiná věc je dozorčí rada. Kolegové, kteří s tím mají zkušenost, mi vysvětlovali, že když politici nebudou v dozorčí radě, nedozví se nic o chodu firmy. Třeba kdyby starosta a zastupitel hlavního města už v předchozím volebním období Petr Hlubuček neseděl v dozorčí radě Dopravního podniku, nevěděli bychom nic o tom, jak podivně se připravoval společný podnik s Pentou. Na druhou stranu je pravda, že ani dozorčí rada nemá být trafikou, není jediný důvod, aby třeba v dozorčí radě Pražské plynárenské seděla učitelka, která tomu nerozumí, a brala za to obrovské peníze. Ráda si poslechnu Piráty, jak by chtěli nastavit pravidla – aby nešlo o trafiky, ale zároveň jsme měli o firmách dostatek informací.

Už jste pokročili v dohodě o tom, kdo bude primátor?

O tom se budeme bavit potom, až skončí jednání o programu. Když bude dohoda o všem ostatním, myslím, že se dohodneme i na tomhle. A naopak, kdybychom se zasekli na programu, nemá smysl se bavit o primátorovi. Každý máme kandidáta a argumenty, proč je právě on nejlepší. Předpokládám, že o tom budeme diskutovat.

Jiří Pospíšil řekl, že než aby byl primátorem politicky nezkušený lídr Pirátů Zdeněk Hřib, raději by na tomhle postu viděl zkušeného lídra ODS Bohuslava Svobodu.

Myslím, že to bylo jeho osobní vyjádření, které znamenalo spíš nedůvěru k celkem neznámému Hřibovi než skutečně vážně míněnou variantu. Každopádně s ODS o žádné koalici nejednáme.

Zdeněk Hřib pak ve čtvrtek řekl, že nemusí být primátorem on, ale měl by to být někdo z Pirátů. To je přijatelný kompromis?

Tohle vyjádření jsem nezaregistrovala. Máme každý svého favorita, máme argumenty, proč by to měl být právě on, a budeme diskutovat. Uvidíme, zda se navzájem přesvědčíme, nebo budeme hlasovat. Může se třeba stát, že Jan Čižinský ustoupí, ale zároveň dá nějaké doporučení. Je možné, že se jednání o primátorovi odehraje už příští týden. Zatím jsou jednání hodně vstřícná, a pokud jde o obsah, neobjevil žádný vážný problém. Když se shodneme na programu, nedopustíme, aby se koalice zasekla na personálních otázkách.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].