Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika

E-shop na dálniční známky stál místo Kremlíka. Může být desetkrát levnější, říká podnikatel

Kdo je muž, který chce dát Babišovi lekci z digitalizace státní správy

Tomáš Vondráček • Autor: Milan Jaroš
Tomáš Vondráček • Autor: Milan Jaroš

Kauza s předraženým e-shopem na virtuální dálniční známky se posouvá do nového dějství.  Privátní programátoři, kteří hodili státu rukavici svým slibem vyřešit zakázku po vlastní ose, zdarma a přes víkend, přiměli předsedu vlády Andreje Babiše a jeho experty k tomu, aby původní zprofanovanou zakázku přece jen zkusili vypovědět a celou věc řešili jinak.

Zároveň Babiš po schůzce s nimi podal prezidentovi návrh na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka právě za to, že v zakázce na IT systém k dálničním známkám manažersky selhal. Zeman již návrh přijal. Nahradit ho má dosavadní vicepremiér Karel Havlíček, který bude současně ministrem průmyslu i dopravy.

Kremlík na Twitteru napsal, že rozhodnutí premiéra respektuje. „Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení. Věřil jsem Státnímu fondu dopravní infrastruktury, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou,“ popsal Kremlík, jak se před premiérem hájil.

Fakt nesmysl

„Měl tam právníky a řekl jim, ať najdou způsob, jak to zrušit,“ řekl Respektu po schůzce s Andrejem Babišem spolumajitel softwarové firmy Actum Tomáš Vondráček – autor nápadu uspořádat tento víkend dobrovolnický programátorský „hackathon“, kde vznikne to, co si stát začátkem ledna objednal v poloutajeném režimu zbytečně draze za 401 milionů. Skrz lepší soutěž, ale hlavně lepší zadání by podle Vondráčka mělo jít stlačit náklady na „nižší desítky milionů“.

Kauza se týká nového informačního systému, který se ministerstvo dopravy rozhodlo postavit loni na zelené louce kvůli konci nalepovacích dálničních kupónů. Loni parlament schválil nový zákon, podle kterého mají být papírové známky nahrazeny virtuálním systémem. V něm už nebude třeba nic lepit na čelní sklo. Stát si platbu propojí s konkrétní espézetkou, podle toho si povede evidenci, kdo má zaplaceno, a policie pak podle této databáze bude i auta kontrolovat.

Vladimír Kremlík • Autor: ČTK
Vladimír Kremlík • Autor: ČTK

Ministerstvo dopravy minulé úterý oznámilo, že nový režim bude obsluhován novým informačním systémem, na jehož vznik a provoz už je podepsaná zakázka za 401 milionů s firmou Asseco. Firmu vybral Státní fond dopravní infrastruktury bez otevřené soutěže a smlouvu také začátkem ledna podepsal.

Zveřejnění ceny vyvolalo mezi firmami z oboru minulý týden pozdvižení – jednak kvůli zbytečně rozsáhlému zadání a také kvůli vysoké ceně. „Dospěl jsem k názoru, že tohle je už fakt nesmysl,“ přibližuje svoje motivy Vondráček, jehož firma navrhla a spravuje třeba webové rozhraní Komerční banky, německého velkoobchodu Makro nebo dopravní společnosti Student Agency.

Vondráček v pátek vyzval lidi z oboru, ať s ním spojí síly a ukáží státu, jak se nechal napálit. „Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend,“ napsal na svůj profil na síti LinkedIn poté, co si zjistil základní informace o objemu zakázky a od znalců z oboru získal ujištění, že projekt se dá zvládnout daleko jednodušeji, než jej stát zadal.

Na veřejnou výzvu reagoval ještě v pátek na Twitteru Andrej Babiš. Zakázku tak, jak ji schválilo ministerstvo dopravy, zkritizoval, Vondráčka pozval na pondělí na Úřad vlády. Ministr Kremlík v pátek po jednání s Babišem prohlásil, že zakázku rušit nebude – patrně kvůli existenci podepsané smlouvy – a že maximálně může zkusit vyjednat slevu.

Drahé auto

Zakázku pak ještě v pátek hájil na narychlo svolané tiskové konferenci šéf dopravního fondu Zbyněk Hořelica. Nic z toho ale vzhledem k následné lavině kritiky a odvolání Kremlíka patrně neplatí. Podle toho, jak závěry jednání s Babišem pochopil Vondráček, by stát měl „vrátit zakázku do bodu nula“ a budoucí systém stavět na tom, co vznikne z víkendového hackathonu.

„Musím nejdříve se situaci seznámit nového pana ministra, do té doby bych nerad cokoli komentoval,” prohlásil v pondělí Hořelica na otázku, kde se stala chyba a jestli původní řešení už je skutečně passé. Podle premiéra by měl však měl sám zvážit rezignaci, stejně jako první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Chyba spočívá v tom, že stát si objednal v původní zakázce zbytečně komplikované a robustní řešení. „Jako kdybyste jel s manželkou večer do divadla,  místo taxíku si na to koupil nové auto – a ještě k tomu ho koupi nesmyslně draze,“ přibližuje Vondráček, v čem je podle něj problém.

V původní zakázce měl stát dostat celý nový informační systém, k němu i nový e-shop a non-stop fungující call centrum. Podle Vondráčka ale stačí postavit jednoduchou databázi, ve které si stát povede evidenci, která auta mají zaplaceno. Prodej a placení lze nechat na privátních e-shopech, které už existují a obsluhu zákazníků zvládnou samy, takže státu budou jen hlásit, kdo má za jakou espézetku zaplaceno.

„Je  to stejně absurdní, jako kdyby stát na prodej dnešních papírových známek stavěl síť vlastních prodejních budek, když už existuje distribuce jiná,“ shrnuje Vondráček.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].