Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika

ANO v Praze a kupování hlasů

Je jedno, co jste pokazili: pokud máte dost peněz, můžete prostě všechno

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Politika je marketing. Tvrdit, že tu někdy byla skvělá doba, kdy se lidé rozhodovali podle programů a výjimečných osobností na kandidátce, je nesmysl. Politika byla vždy do značné míry o marketingu. Dnes to však vypadá, že politika je jenom marketing. A volby v hlavním městě ukážou, jestli to platí definitivně.

Hnutí ANO před čtyřmi roky vyvolalo v Praze dojem, že vše je jednoduché: stačí to prostě zařídit. Ono slovo „prostě“ znělo tak často, že doteď rezonuje v uších. Volba Adriany Krnáčové tehdy vypadala v mnoha ohledech rozumně – energická žena, která bojovala proti korupci a nepatřila k žádnému ekonomickému klanu. Ale politika je náročná disciplína. Nadšení nestačí, je potřeba znát pravidla politiky, umět vyjednávat, mít výdrž, určit si jasné cíle.

Krnáčová na svou roli nestačila, město se nepohnulo z místa, naopak se ukázalo, že řada problémů se vůbec neřešila a neřeší. Ke své smůle primátorka situaci ještě nešťastně doprovázela výroky o zpovykaných Pražanech, případně o tom, že Praha je snad prokletá. Slabé řízení se tak spojilo se směšností, což je pro politiku možná nejhorší kombinace.

Že je vedení města v podání ANO malér, potvrdil sám Andrej Babiš, když se rozhodl Krnáčovou sesadit. Byl to však evidentně ještě větší průšvih, než jsme si mysleli, protože šéf ANO už svým pražským členům nevěří vůbec. Sesadil i nového kandidáta na primátora (kterého si pražští členové ANO demokraticky zvolili) a určil jim jako lídra podnikatele Petra Stuchlíka.

Situace se tak opakuje: Andrej Babiš vytáhl svěží jméno, které má Pražany oslnit natolik, že zapomenou na poslední čtyři roky. Vlastně to trochu vypadá, že si šéf ANO myslí o obyvatelích hlavního města, že jsou domorodci, před kterými zacinká pestrobarevnými řetízky, a oni - oslněni tou krásou – mu vydají své území.

A může mu to vyjít. Zatím nemáme přesná data, nicméně jsme zřejmě svědky vůbec největší kampaně, kterou kdy Praha v komunálních volbách zažila. Nenarazit na nějakou akci, plakáty, billboardy či reklamní kostky hnutí ANO je poměrně těžké. Nakládá se tolik guláše, že by uživil snad celou republiku, rozdávají se dárky a slibuje se horem dolem.

Byty? Budou. Most? Bude. Levné taxi? Bude. Vlastně bude vše, protože ANO to prostě zařídí, jen už neříká „prostě“. A aby to vypadalo sexy, provázejí vše hezké vizualizace, které mají navodit dojem, že už je to vlastně hotovo. Když se někdo začne ptát, jak to chtějí udělat, zaplatit a vyřešit, už je na stole další projekt a další obrázky, aby řeč nestála. Krásný svět iluzí.

Člověk, jenž neprojevoval větší zájem o správu města, o kterém ještě před pár měsíci většina obyvatel ani neslyšela a pořád toho o něm ví velmi málo, má najednou lék na vše. A dokonce se snaží vypadat jako muž z lidu, takže jsme svědky absurdní situace, kdy dva multimilionáři (Babiš a Stuchlík) s vážnou tváří tvrdí, že na rozdíl od jiných stran a politiků vědí, jaký je život na sídlišti.

Shrnuto: za ANO stojí čtyřleté zpackané vedení města a kandidát, který nemá vůbec žádnou zkušenost s politikou. V ideálním světě by voliči poslali neúspěšnou stranu do opozice a jejího nového lídra tak vyzvali, ať se nejdřív ukáže, než dostane šanci město vést. Pakliže tedy ANO v Praze výrazně uspěje, posílí ještě trend posledních let: je jedno, co všechno jste pokazili, když máte dost peněz, svá média a dobrý marketing, můžete prostě všechno. A ještě vám k tomu mnozí zatleskají.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].