Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Oscarovým nominacím dominuje Joker. Svého zástupce má i český film

Snímek Dcera se dostal mezi finální pětici v kategorii nejlepší krátký animovaný film

Autor: Warner Bros.
Autor: Warner Bros.

Režiséři Quentin Tarantino a Martin Scorsese můžou začít počítat dny zbývající do únorového předávání Oscarů, kde budou v roli favoritů. Oba byli podle očekávání nominováni za režii a jejich snímky Tenkrát v Hollywood a Irčan posbíraly shodně po deseti nominacích. Více jich má už jen Joker – jedenáct. I když jeho režisér Todd Phillips neměl tak železnou jistotu, že se mezi nominovanými režiséry objeví.

Ať už nakonec dopadnou jakkoliv, letošní Oscary ale budou hlavně příběhem vzestupu třetího režiséra, v porovnání se dvěma zmíněnými hvězdnými jmény o něco méně známějšího - jihokorejského tvůrce Bong Joon-hoa. Jeho satirický komediální thriller Parazit je nominován v šesti kategoriích včetně těch hlavních. Teoreticky by tedy mohl Parazit vyhrát Oscara pro nejlepší film (což se s největší pravděpodobností nestane) i pro nejlepší zahraniční film (což se s největší pravděpodobností stane).

Na letošních Oscarech má zástupce i česká kinematografie. Osobní snímek Dcera režisérky Darii Kashcheevy je mezi pěticí nejlepších krátkých animovaných filmů. Studentka FAMU už za něj doma má mimo jiné i tzv. studentského Oscara. Do užšího výběru mezi pětici nejlepších zahraničních filmů se naopak nakonec neprobojovalo válečné drama Václava Marhoula Nabarvené ptáče.

Viditelné Polsko

Favorizovaný Parazit vypráví jako žánrový chameleon o chudé, ale vynalézavé rodině v současném ekonomicky rozděleném Soulu, která se vetře do života rodiny bohaté, aby z něj mohla profitovat. V zahraniční kategorii s ním o Oscara usilují francouzský, makedonský, polský a španělský film. Francii zastupují Bídníci, policejní thriller z etnicky rozbouřeného pařížského předměstí se silným sociálním podtextem debutujícího Ladje Ly. Španělsko pak  nejnovější snímek veterána Pedra Almodóvara, intimní autobiografie Bolest a sláva. Makedonii dokument o tradiční včelařce v zapadlé vsi, které se do sousedství nastěhuje „moderní“ rodina a naruší křehkou rovnováhu. Tři roky vznikající film Tamary Kotevske a Ljubomira Stefanova měl původně zachytit odcházející tradici chovu divokých včel. Ve své konečné podobě je ale podobenstvím o destruktivním vztahu lidí k přírodě.

Posledním nominovaným je pomalé polské drama o opravdovosti nebo falešnosti víry Corpus Christi od Jana Kolmasy. Jeho účast ve výběru dělá z Polska jednu z oscarově nejviditelnějších zemí poslední dekády - loni bylo nominováno černobílé drama Studená válka od Pawla Pawlikowského, který Oscara získal už v roce 2014 za snímek Ida. O tři roky dříve se mezi pětici snímků dostal snímek V temnotách od Agnieszky Holland.

Parazit je přitom z výběru favoritem. Vítězství v Cannes i nedávno na Zlatých globech ho vrylo do paměti hlasujících akademiků. Zároveň v sobě Parazit spojuje poměrně unikátně a nenásilně promyšlenou žánrovou hru a silný příběh se srozumitelným sociálním poselstvím. Oscary tak potvrzují, že se Bong Joon-ho – doposud ceněný jako svébytný talent asijského filmu s fanouškovskou základnou, ale ne mainstreamovým dosahem – letos definitivně etabloval jako mezinárodní režisérské jméno. Těsně po Zlatých globech předminulý týden oznámil, že Parazit vznikne i jako seriál pro HBO.

Letos se tak opakuje stejná situace jako loni, kdy se neanglicky mluvený film dostal i do kategorie nejlepší film. Loni podobně uspěl mexický režisér Alfonso Cuarón s intimně autobiografickou freskou vlastního dětství a vzpomínek Roma. Hlavní cenu ale nakonec dostalo průměrné drama Zelená kniha šité na míru požadavkům větší etnické a rasové rozmanitosti na Oscarech a smíření černých Američanů s bílými. Letos by se podobná agenda, kdy hlasující naplňují představu společenské poptávky po progresivnosti, mohla projevit na hlasech pro „dívčí“ melodrama Malé ženy od jediné režisérky mezi nominovanými.

Další superhrdina

Většina angloamerických komentátorů vyzdvihuje právě to, že Greta Gerwig nebyla nominovaná za režii, ale „jen“ za nejlepší adaptovaný scénář. A že tedy Oscary jsou zase mužský klub. Objektivně řečeno, ale o žádný sexismus tentokrát nejde. Pětice nominovaných režisérů nabídla nepopiratelně výraznější režisérské vize. Tarantina, Scorseseho, Bong Joon-hoa a Todda Phillipse doplňuje Sam Mendes s dramatem z první světová války pojmenovaným 1917. Kromě Scorseseho jsou všichni režiséři zároveň nominovaní za nejlepší scénář – ať už původní nebo adaptovaný.

Válečný epický film 1917, který údajně vychází z vyprávění režisérova dědečka  o dvou vojácích vyslaných na misi, která má zachránit tisíce životů, vstupuje do posledního kola předoscarové propagační kampaně se Zlatým globem. Podobně jako Tarantinova fantazie z Hollywoodu, který nikdy nebyl, jíž hraje do karet i to, že vypráví právě o Hollywoodu – což je jedno z nejoblíbenějších témat hlasujících, hned vedle druhé světové války. To by mohlo ostatně pomoci i Renée Zellweger nominované za ztvárnění tragické hollywoodské hvězdy Judy Garland v životopisném dramatu Judy.

Kontroverzně přijímanému Jokerovi by zase mohlo pomoct, že nabízí superhrdinský film – v současnosti nejlukrativnější hollywoodský typ produkce – v dospělém balení. Hlasující by tak oceňovali komerční úspěch i sociální téma ostrakizovaného, zapomenutého jedince a společenské nerovnosti. Joker není prvním komiksovým filmem, který byl nominovaný na Oscara. V roce 2008 získal osm nominací batmanovský Temný rytíř a loni pak sedm Černý panter, včetně té za nejlepší film. Devítku nominovaných v hlavní kategorii doplňuje rozvodové drama Manželská historie, závodní drama Ford v Ferrari a komedie Králíček Jojo od Taiky Waititiho - novozélandský režisér v příběhu malého „nacisty“, jehož nejlepším imaginárním přítelem je Adolf Hitler, satirizuje ideologickou indoktrinaci i žánr válečného filmu.

Kategorie nejlepší film se téměř stoprocentně překrývá s kategorií nejlepší herec v hlavní roli. Jen Robert DeNiro nezískal nominaci za hlavní roli, mafiánského nájemného vraha v Irčanovi. Jinak čtyři si z pěti nominovaných zahráli ve filmech, které se dostaly do nejlepší devítky. Antonio Banderas je nominovaný za roli nešťastného, depresemi sužovaného režiséra v Bolesti a slávě. Leonardo DiCaprio za roli nejistého herce, který se snaží udržet ve hře v rychle se měnícím Hollywoodu konce 60. let. Adam Driver za roli sebestředného režiséra, jemuž se pod rukama rozpadl svazek v Manželské historii. Joaquin Phoenix za roli nešťastného, psychózami sužovaného aspirujícího komika v Jokerovi. Phoenix už má doma Zlatý globus, a pokud by vyhrál i Oscara, byl by to druhý pro Jokera: Heath Ledger sošku získal za vedlejší roli klasičtějšího Jokera v Temném rytíři.

Jedině Jonathan Pryce je nominovaný za film mimo nejlepší výběr – za roli pozitivního a vyrovnaného budoucího papeže Františka v dramatu Dva papežové z produkce Netflixu. Role druhého papeže Benedikta XVI. pak vynesla nominaci za vedlejší roli Anthonymu Hopkinsovi. Jeho jméno se během večera objeví ve společnosti Brada Pitta (Tenkrát v Hollywoodu), Al Pacina, Joe Pesciho (oba Irčan) a Toma Hankse za portrét Freda Rogerse, slavného tvůrce a moderátora dětské televizní show.  Pro Hankse je to nominace téměř po dvaceti letech, naposledy byl nominovaný za výkon v Trosečníkovi v roce 2000.

Je to i hra

Spolu s Renée Zellweger uspěly v ženské kategorii Cynthia Erivo za roli černošské bojovnice za svobodu otroků Harriet Tubman v dramatu Harriet, Saorsie Ronan za roli emancipované Jo za Malé ženy, Charlize Theron za roli jedné z novinářek, které se rozhodly ozvat proti sexuálnímu obtěžování ve společnosti Fox News, ve snímku nazvaném Bombshell a Scarlet Johansson za Manželskou historii. Pro tu je to vůbec první oscarová nominace, navíc je nominovaná i za vedlejší roli svérázné matky hlavního hrdiny v Králíčkovi Jojo. Dvě nominace má i Erivo. Kromě herecké je nominovaná za nejlepší píseň Stand Up z filmu Harriet spolu s Joshuahou Brianem Campbellem.

V kategorie vedlejší ženská role je nominována Margot Robbie za Bombshell, Florence Pugh za Malé ženy, Laura Dern za roli nekompromisní rozvodové právničky v Manželské historii a Kathy Bates za drama Richard Jewell od režiséra Clinta Eastwooda vyprávějící o bombovém útoku během letní olympiády v americké Atlantě.

Česká Dcera má díky studentskému Oscarovi víc než dobré vyhlídky. Snímek evokující animací pohyb dokumentaristické kamery zachycuje na vztahu otce a dcery univerzálně sdělný pocit promarněné šance a nepřekonatelné vzdálenosti v blízkém vztahu. Jeho soupeři jsou Hair Love, kreslený a sladce pozitivní příběh o tom, jak zásadní roli hrají v životě dítěte zdánlivé detaily jako rozpustilé vlasy, Kitbull z produkce Pixaru o přátelství na ulici žijícího kotěte a týraného pitbula, loutkový Memorabl o malíři a jeho ženě, kterým se začne rozpadat svět, a konečně loutkový snímek Sestra tematizující smutek z osamělého dětství způsobeného čínskou politikou jednoho dítěte.

Jako každý rok se hned bezprostředně po oznámení nominací objevily seznamy těch, které hlasující (podle kritiků neprávem) přehlédli. Kromě DeNira a Grety Gerwig padalo například jméno Adama Sandlera za netradičně vážnou roli gamblerského newyorského obchodníka s drahými kameny v Diamantu, Eddie Murphyho za životopisný film o hvězdě blaxploatačních filmů Jmenuji se Dolemite, Jennifer Lopez za podnikavou striptérku ve snímku Hustlers nebo Tarona Egertona za ztvárnění popové hvězdy Eltona Johna v životopisném snímku Rocketman. Egerton přitom získal Zlatý globus.

Jeho případ ukazuje, že Zlaté globy nejde brát jako jednoznačný ukazatel věcí příštích a předávání 9. února může být v lecčems otevřené. Předpovídat Oscary je nevděčný a svým způsobem marný úkol. Nicméně je to i hra. A zde jsou tak tipy, kdo vyhraje/ a kdo by měl vyhrát:

Nejlepší film: 1917 / Tenkrát v Hollywoodu

Nejlepší režie: Sam Mendes / Quentin Tarantino

Nejlepší herečka: Renée Zellweger / Renée Zellweger

Nejlepší herec: Joaquin Phoenix / Joaquin Phoenix

Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Laura Dern / Laura Dern

Nejlepší herec ve vedlejší roli: Tom Hanks / Brad Pitt

Nejlepší adaptovaný scénář: Malé ženy / Irčan

Nejlepší původní scénář: 1917 / Tenkrát v Hollywoodu

Nejlepší zahraniční film: Parazit / Parazit

Nejlepší kamera: 1917 / Joker

Nejlepší krátký animovaný film: Dcera / Dcera

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].