Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Emmy zapomněly zavolat Saulovi. Hlavní slovo měla Potvora

Televizní ceny: V závodech digitálních gigantů Amazon letos porazil Netflix

Phoebe Waller-Bridge na cenách Emmy • Autor: AP, Jordan Strauss
Phoebe Waller-Bridge na cenách Emmy • Autor: AP, Jordan Strauss

Tak trochu samospádem doběhly do nedělního finále americké televizní ceny Emmy. Hlavní cenu pro nejlepší televizní drama si podle očekávání odnesla fantasy Hra o trůny, přestože poslední řada je obecně považována za nejslabší. Mezi nominovanými ve stejné kategorii se přitom minimálně jeden titul vymyká současné televizní produkci a zasloužil by si cenu bez výhrad – krimi-drama Volejte Saulovi. Na něj nicméně žádná trofej nezbyla.

Rozruch naopak způsobila Potvora, britská tragikomedie o svérázné třicátnici z Londýna, která uspěla v komediální kategorii. Její autorka a zároveň představitelka hlavní role Phoebe Waller-Bridge navíc získala Emmy v hlavní herecké kategorii i za režii a scénář. „Je úžasné a povzbuzující vědět, že sprostá, naštvaná, zvrácená a chaotická žena to může dotáhnout na Emmy,“ poznamenala Waller-Bridge v děkovací řeči. Waller-Bridge je navíc  autorkou seriálu Killing Eve, za nějž byla oceněná v herecké kategorii Jodie Comer.

Favoritkou v hlavní herecké komediální kategorii přitom byla Julia Louis-Dreyfus za roli prezidentky v satirickém seriálu Viceprezidentka. Louis-Dreyfus vyhrála za tenhle seriál už šestkrát v řadě, a vítězství se tak očekávalo i za finální sezónu příběhu o neschopné političce Selině Meyer z pera Armanda Iannuciho. Rozlítaná, sexuálně nespoutaná a traumatizovaná dívka, ironicky komentující své milostné eskapády, dysfunkční vztah s otcem i blížící se bankrot vlastní kavárny, ale nakonec rezonovala víc. Možná také proto, že chytře staví na hlavu pozitivní svět televizního feminismu, kde je každá neuróza i trauma vlastně nakonec cool a hrdinky dokážou navzdory všemu svůj život a pohromadě. Potvora v tomhle ohledu nic nepředstírá, neschovává smutek ani bolest, kterou si postavy v komediích zvykly maskovat za ironizující odstup.

Úspěch Potvory ve scenáristické kategorii pochopitelný a nijak nebije do očí jako podivné rozhodnutí: jsou za ním rychlé a vtipné dialogy prostoupené smutkem a vysoká viditelnost seriálu i jeho autorky v amerických médiích. Vítězství by si přesto o něco víc zasloužil scénář k existenciální komedii Barry o nájemném vrahovi, který se dá na herectví, díky neustále proměnlivosti a pohybu mezi žánry jako odrazu mysli psychicky nestabilního hrdiny. Za jeho ztvárnění nicméně získal svou druhou Emmy Bill Hader, kterému se podařilo po mnohaletém působení v Saturday Night Live uspět i sólo v seriálové produkci. Aktuálně běžící druhá řada seriálu Boj o moc, o němž se mluví v superlativech, pak nejspíš posunula jazýček vah při rozhodování o nejlepším scénáři v dramatické kategorii.

Co se souboje společností týče, spokojená může být HBO stejně jako Amazon. HBO si sice mohla po předchozích žních myslet na více cen pro Hru o trůny – z mnoha nominací uspěl už jen Peter Dinklage za vedlejší roli. Ale Barry, Boj o moc i Černobyl pomyslné ztráty nahradily. Dramatizace katastrofy v sovětské jaderné elektrárně v roce 1986 zvítězila v kategoriích limitovaná série, režie a scénář; HBO tak dohromady získala devět Emmy.

Jen o dvě méně si připsal Amazon, který si bude ročník 2019 pamatovat víc než pozitivně – nejen díky Potvoře, ale i komedii The Marvelous Mrs. Maisel o ženě v domácnosti, která se v 50. letech rozhodne pro kariéru stand-up komičky (dvě Emmy v hereckých kategoriích, loňská nejlepší komedie) - nebo Skandálu po anglicku (nejlepší herec ve vedlejší roli pro Bena Whishawa).

V závodech digitálních gigantů, kteří se vkliňují mezi tradiční producenty, tak Amazon letos porazil Netflix – ten nicméně s filmy jako The Irishman Martina Scorseseho nebo Marriage Story Noaha Baumbacha sází v sezóně cen spíš na nadcházející oscarovou ofenzivu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].