Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Emmy ocenily televizi do nepohody

Nejvíce cen získal seriál Koruna o britské královské rodině, nejlepší komedií je Ted Lasso

Emmy: Jason Sudeikis, představitel Teda Lassa • Autor: ČTK/AP
Emmy: Jason Sudeikis, představitel Teda Lassa • Autor: ČTK/AP

Britská fotbalová liga a britská královská rodina. Dva velmi odlišné světy spojilo nedělní předávání televizních cen Emmy. Nejvíce jich v dramatické kategorii získal historický seriál Koruna dramatizující život královské rodiny od 30. let. V té komediální pak dominovala série Ted Lasso o nakažlivě optimistickém a citlivém kouči středoškolského amerického fotbalu.

Ten vezme práci za oceánem a začne trénovat fotbalový tým v Premier League na sestupu, aniž ví, co je ofsajd. To ale nakonec vůbec nevadí - Ted Lasso je totiž série o přijetí. A svým způsobem pozitivní typ seriálu je i Koruna. Akademici tak letos ocenili televizi, která chce, aby se diváci cítili příjemně.

Loni se Emmy konaly kvůli pandemii covid-19 virtuálně, letos se hosté opět sešli fyzicky za zpřísněných hygienických pravidel. Je možné jen spekulovat, jestli a jak se prožitá pandemie se všemi lockdowny, omezeními a nejistotami promítla do rozhodování hlasujících. Výsledek by ale napovídal tomu, že akademici chtěli zviditelnit televizi, která není složitá, konfrontační, nepříjemná nebo vyzývavá. Napovídalo by tomu i přehlédnutí sérií Podzemní železnice Barryho Jenkinse nebo Sekyrka reflektující temné kapitoly z americké, potažmo britské historie spojené s rasismem. Sledovat jímavé drama princezny Diany je prostě příjemnější než boj o svobodu na americkém Jihu.

Koruna navíc splňuje několik dalších kolonek, u kterých hlasující většinou zaškrtávají ano. Výpravné kostýmní seriály jsou obecně dlouhodobě u akademiků oblíbené, Koruna vše navíc zpracovává způsobem middlebrow zábavy pro většinového diváka i pro ty, kdo dávají přednost quality TV. Britská královská rodina – a hlavně zmíněná Diana – je přitažlivou součástí popkultury, vůči níž nejsou imunní ani ti, kdo hlasují o Emmy. Těm intelektuálněji zaměřeným pak může konvenovat, jak scenárista Peter Morgan téma zručně proplétá s britskými dějinami dvacátého století. Zajímavé by bylo vidět, jak by si série vedla, kdyby síly poměřovala s ceněným seriálem Boj o moc, který vyhrál nejlepší drama loni, ale další pokračování si dává pauzu.

Koruna získala nakonec jedenáct Emmy z 24 nominací - včetně titulů nejlepší drama, nejlepší herečka pro Olivii Colman, která ztvárnila královnu Alžbětu II., a pro Gillian Anderson za roli premiérky Margaret Thatcher a pro Morgana za scénář. Podobně úspěšný byl v hereckých kategoriích i Ted Lasso pojmenovaný podle titulní postavy, za kterou bral cenu herec Jason Sudeikis, dokonale převtělený do na kost dobrého muže z amerického Středozápadu.

Pro nečekaný hit z produkce Apple TV - za kterým autorsky stojí Bill Lawrence podepsaný pod nemocničním sitcomem Scrubs: Doktůrci – je úspěch na Emmy završením dvou úspěšných sezón. I když leccos o preferencích hlasujících naznačila už loňská dominance série Schitt’s Creek – seriálu podobně pohodového pozitivního střihu, jako je právě Ted Lasso.

S prázdnou naopak odešly v hlavních kategoriích série The Mandalorian rozšiřující vesmír Hvězdných válek, mysteriózně bizarní WandaVision spojující komiks s dějinami televize nebo nekompromisně dystopický Příběh služebnice.

V celkovém souboji stanic pak Netflix naservíroval šach mat konkurenci: kromě Koruny uspěl v kategorii nejlepší minisérie (a v dalších deseti) jeho šachový Tah dámou o geniální šachistce bojující se závislostí, a přispěl tak k celkovým čtyřiačtyřiceti vítězstvím této streamovací služny.

HBO získala devatenáct cen a její nejúspěšnější produkcí se stalo kriminální drama Mare z Easttownu v hlavní roli s Kate Winslet, z jejíhož vítězství se naopak mohou těšit ti, kteří místo příjemných pocitů čekají od televize neúprosný realismus a výzvu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].