Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Cestopisy pro dobu karantény: Projet Afriku na pionýru a nebýt za idiota

Výběr seriálů a filmů pro časy domácí izolace - část 3.

Afrika na pionieri - Tanzánie • Autor: Bontonfilm, Marek Duransky
Afrika na pionieri - Tanzánie • Autor: Bontonfilm, Marek Duransky

Někdo se přesunul na chatu nebo chalupu, někdo zůstal ve městě a občas vyráží do parku. Dobu, kdy je možné kvůli uzavření hranic cestovat jen prstem na mapě, mohou nicméně alespoň trochu zkrátit cestopisné filmy a seriály. Vybíráme pro vás tři následující. Minulý týden měl premiéru dobrodružný dokument Afrikou na Pionýru inspirovaný populární trabantovou sérií Dana Přibáně. V jeho týmu byl i režisér snímku Marek Slobodník a Afrikou na Pionýru zachycuje jeho vlastní výpravu na černý kontinent na strojích Jawa Pionýr s pěti kamarády. Jak to vypadá, když se na cesty vydává excentrický herec Steven Coogan, ukazuje cestopisný sitkom Výlet. A konečně Idiot na cestách, pod nímž je podepsaná úspěšná dvojice komiků Rick Gervais-Stephen Merchant, je vtipný cestopis z úplně opačné strany spektra než hledání a oslavy exotických dobrodružství.

Afrikou na Pionýru (2019) Cestování žlutým trabantem kombi 601 napříč různými kontinenty proměnil Daniel Přibáň v úspěšný dokumentaristický podnik čítající pět filmů a tři televizní série. Úspěšný natolik, že loni vznikl i tzv. spin-off –  dokument, který si vypůjčuje koncept, ale trochu ho pootáčí. V tomhle případě změnou dopravního prostředku z legendárního vozítka zrozeného z hlav východoněmeckých soudruhů na stejně legendární Jawu Pionýr vyprodukovaného pro změnu československým průmyslem. Konkrétně v padesátých letech ve slovenské Považské Bystrici. Pod cestopisným dokumentem Afrika na Pionieri – v české distribuci aktuálně uváděný jako Afrikou na Pionýru – je podepsaný Marek Slobodník, rodák z Banské Bystrice, který se na motocyklu Jawa 250 zúčastnil Přibáňovy expedice po Jižní Americe. Později s ním absolvoval i cestu po Austrálii nebo jihovýchodní Asii. Tenhle film už je z jeho vlastní výpravy. V roce 2017 projel za pět měsíců se třemi kamarády africký kontinent od Egypta po Jihoafrickou republiku, cílem byl Střelkový mys.

Jak trabantí, tak pionýrový cestopis stojí na zdvojeném pocitu dobrodružství. Nejen na cestě do exotiky, ale i na výzvě vzít socialistické dopravní prostředky, které by se v době svého největší popularity do zahraničí nikdy takhle nepodívaly, a projet s nimi ty nejexotičtější lokace. Které navíc umožní otestovat kromě nervů a odolnosti poutníků i stroje, jež by zdánlivě neměly vydržet nic. Pionýr ale vydrží překvapivě hodně, i když je někdy nutné ho vést nebo mu do kopce pomáhat odstrkováním. Svoboda je tak jasný motiv filmu, ale zároveň ho „bezstarostná jízda“ slovenských chalanů zbytečně neždímá. Slobodníkův přístup je civilní, uvolněný, s hravými momenty, jako jsou na začátku inscenované rozdílné sny každého ze členů výpravy. Není z něj cítit ani touha nutně něco dokázat. Překonat překážky a uniknout z nudné denní rutiny bezpečné evropské reality. V jeho podání je to spíš klukovská výprava, jak poznamená americký motorkář na svém nadupaném stroji, kterého potkají v poušti: „Všichni jsme pořád malí kluci, baví nás motorky a nálepky.“

Dokument, který jezdce zavede pod Kilimandžáro i na bělostné pláže Mosambiku, navíc přibírá postupně trochu jiný tón než klukovsky objevitelský. Cestování je navzdory otlačenému pozadí, docházejícímu benzínu a rojům much stále hlavně dobrodružná výprava na neznámý kontinent a do míst, kam se většina lidí nikdy nepodívá. A překážky a karamboly jsou zdrojem zábavných momentek nebo upevňování soudržnosti. Afrika pětici nabízí výzvy po celou dobu – a stejnou měrou jim nabízí spektakulární scenérie i nečekaná setkání. Sociální realita nejchudšího kontinentu se do vyprávění příliš nevkrádá, až na náhodná setkání s mladíky snícími o Německu či exkurz do nepředstavitelného hororu ve slumu v Nairobi. Ke konci cestovatelům Afrika nicméně vzdoruje několika ranami nečekaně silně a do dobrodružství proniká i pokora. Cestopis Afrikou na Pionýru měl do českých kin přijít 26. března. Místo toho se ve stejný den přesunul on-line, kde je ke zhlédnutí na několika VOD platformách – O2TV, Aerovod a Starmax.

Výlet (The Trip, 2010, 2014, 2017, 2020) Netradiční výlet servírující severní Anglii, Itálii, Španělsko a nakonec Řecko s oblohou absurdního anglického humoru, polo-trapného šarmu Stevena Coogana a chemie mezi jím a hereckým parťákem Robem Brydonem. Oba herci hrají sami sebe, respektive tu verzi sebe, která nejlíp zapadá do koncepce: nesourodá dvojice kamarádů cestuje po restauracích, které má jeden z nich hodnotit pro britský deník. Místo toho nad talíři a vínem a při jízdě krajinou řeší život i sebe (hlavně Coogan v krizi středního věku) nebo donekonečna soutěží, kdo umí nejlíp imitovat Seana Conneryho. Režie Michael Winterbottom, který natočil i stejnojmenné celovečerní filmy Výlet, Výlet do Itálie, Výlet do Španělska a letos Výlet do Řecka, kde se dvojice vydává po stopách bájného Odysea z Troji do Ithaky.

Idiot na cestách (An Idiot Abroad, 2010–2012) Cestování se v západní společnosti stalo s dostupností letecké dopravy, nárůstem volného času a kapitálu novou normou. Ten, koho neláká, kdo netrpí wanderlustem a raději sedí doma, je považován tak trochu za podivína.  Přesně na takovém předpokladu stojí komediální dokumentární britský cestopis Idiot na cestách. Zrodil se v hlavách komika Rickyho Gervaise, jeho kreativního partnera Stephena Merchanta a Karla Pilkintona, jenž produkoval rozhlasový pořad známé dvojice podepsané pod populárním sitkomem Kancl.

Poslední zmíněný  je také onen titulní idiot na cestách. „Typický Brit, který nesnáší, když ho někdo nutí vyjít z jeho pohodlí,“ jak poznamenává Gervais. Protože má nulový zájem cestovat a poznávat nové věci, Gervais s Merchantem ho vysílají do všech koutů světa, aniž by mu řekli kam a co tam bude dělat. A ze svého pohodlí domova sledují jeho střet s tamní realitou a kulturními rozdíly. Karl Pilkinton je ten typ, který by zboural pyramidy, protože jde o „rizikové staveniště“ a na pekingské tržnici si místo škorpionů na špejli raději otevře balíček brambůrků, jež si přivezl z domova.Idiot na cestách je tak cestopis jako žádný jiný. Už proto, že většina cestovatelů na rozdíl od Karla Pilkintona cestovat chce. Navíc je nesmírně vtipný hned z několika důvodů. Jedním z nich je střet dvou koncepcí. Merchantovy na první pohled pozitivní, kdy má  Pilkintonovi cestování rozšířit obzory – což je standardně považováno za přidanou hodnotu. A Gervaisovy negativní a sabotérské. Ten naopak chce, aby se Pilkinton cítil co nejhůř, aby prožíval svoje malé peklo na zemi jako oběť jednoho velkého kanadského žertu. Další dávku humoru pak do cestopisu vpravuje sám Pilkinton se svou skepsí a nedůvěrou, s níž  přistupuje ke světu. Místo toho, aby přijímal a prožíval exotiku, neortodoxně komentuje vše, co prožívá, vidí a zakouší. Idiot na cestách tak ukazuje, že cestování může rozšířit obzory, ale ani zůstat doma nemusí zase být nic tak idiotského.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].