Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře, Politika

Kde jsou v Blance velké ryby

Policie vyšetřuje okolnosti stavby tunelu - ale zatím objevuje jen „drobnosti“

Když se dělala Opencard • Autor: Milan Jaroš
Když se dělala Opencard • Autor: Milan Jaroš

Na sesterském webu Aktuálně.cz zveřejnili informaci, že se policie chystá obvinit za přehmaty při stavbě tunelu Blanka ředitele odboru městského investora Jana Beránka. Nechal proinvestovat třicet milionů způsobem, který se zdá policii za hranou zákona. Ta hrana zákona ovšem není příliš srozumitelná - a pokud obvinění padne, vůbec nebude mířit na hlavní viníky stavby.

Klíčovým „investorem“ celé stavby je Jiří Toman. Ten byl šéfem magistrátního odboru do roku 2011, tedy v klíčových letech projektu a stavby tunelu. Muž, který měl přístup ke švýcarským kontům Romana Janouška, podepsal většinu projektů a investic, které s Blankou souvisely.

Asi nejdůležitější věcí, kterou by se měla policie zabývat, je možný podvod, jenž se odehrál hned na počátku schvalování projektu. Totiž prohlášení primátora Pavla Béma z roku 2006, že stavba tunelu přijde na dvacet jedna miliard korun. Primátor s Jiřím Tomanem tehdy věděli, že to není pravda: už tehdy měli pražští radní od expertů spočítáno, že tunel Blanka přijde aspoň na 30,5 miliardy korun.

Respekt má informace z důvěryhodných zdrojů, že Bém skutečný rozpočet zatajil. Otázka je, jestli i před radou magistrátu složenou z jeho spolustraníků, která stavbu schválila. V každém případě bylo ze stavu městských financí jasné, že už suma dvacet jedna miliard je na hranici únosnosti městského rozpočtu. Třicet miliard přinášelo komplikace - a je dost možné, že by při vědomí této „drahoty“ nakonec stavba Blanky nebyla zahájena. Praha na to prostě neměla ani při budoucím zadlužování. Otázka zní: Nebyla původně ohlášená cena dvacet jedna miliard jasným podvodem, bez něhož by se nestavělo?

Druhá věc je Trojský most přes Vltavu, který je součástí projektu Blanka, přesně řečeno součástí dopravního řešení, kvůli němuž byla Blanka stavěna. Most měl stát původně čtyři sta milionů korun, přišel nakonec skoro na miliardu. Cena rostla s vědomím a podpisy pražského investora Jiřího Tomana. Podle kontrol stavby, provedených za pozdějšího primátora Tomáše Hudečka, šlo zvýšení ceny úplně mimo zákon a platné předpisy.

Podobných podezření - a daleko srozumitelnějších, než je možný třicetimilionový úlet úředníka Beránka - je na stavbě tunelu Blanka podstatně více. Stejně jako na dalších magistrátních zakázkách, které vznikly ve stejných letech jako Blanka.

Doufejme, že současné policejní vyšetřování financí Romana Janouška – které souvisí skrze Jiřího Tomana i s tunelem Blanka – posune věc dál, než je zjištění, že úředník Jan Beránek pravděpodobně zadal práce za třicet milionů jinak, než měl. Že tyto peníze měly být proinvestovány, nepochybuje ani policie.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].