Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Informační servis, Politika

Informační servis

5 zpráv, které byste neměli minout

Zeman odvolá Staňka, jeho nástupce je ale stále nejasný

Antonín Staněk • Autor: ČTK
Antonín Staněk • Autor: ČTK

Ššéf ČSSD Jan Hamáček oznámil po pátečním po jednání v Lánech, že prezident Miloš Zeman je ochoten odvolat k 31. červenci ministra kultury Antonína Staňka. Kdo ho nahradí, zatím jasné není. Prezident prý si počká na výsledek pondělního jednání předsednictva ČSSD, jak se rozhodne, koho na post ministra navrhne. Hamáček zopakoval, že jejich kandidátem je Michal Šmarda. Zároveň dodal, že je stále ve hře varianta, že všichni ministři ČSSD podají demisi. „Naše stanovisko je stále stejné, pokud pan prezident ještě chce potvrzení od předsednictva, tak ho velmi pravděpodobně dostane. Za mě platí to, že naším kandidátem je pan Michal Šmarda. A já předpokládám, že ČSSD, pokud o této variantě bude hlasovat, Michala Šmardu podpoří,“ prohlásil.

Co je nyní ve hře, shrnul šéf ČSSD do dvou variant: Buď sociální demokracie ve vládě skončí, nebo si bude moct jmenovat své ministry. Na dotaz novinářů, zda ČSSD zváží nominování někoho jiného než Šmardy, pak řekl: „Zatím jsem nezaznamenal, že by někdo z ČSSD nominoval někoho jiného.“   Hlasy pro to, že ČSSD by za této konstelace měla své vládní angažmá ukončit, ve straně sílí. Místopředseda Ondřej Veselý řekl pro Českou televizi, že Babiš neplní svou ústavní roli premiéra: „Zemana se z nějakého důvodu bojí a vyklízí mu pole.“

Do Turecka dorazil ruský protiraketový systém, USA nákup kritizují

Ruský letoun přiváží do Turecka první část systému S-400 • Autor: AP
Ruský letoun přiváží do Turecka první část systému S-400 • Autor: AP

Na leteckou základnu Mürted Air Base v Turecku dorazila v pátek první část dodávky ruského protiraketového systému S-400. Informoval o tom turecký deník Daily Sabah. Ministerstvo obrany uvedlo, že v příštích týdnech budou následovat další dodávky. Místní média odhadují, že protiraketový systém bude provozuschopný za čtyři až šest týdnů. USA a NATO, jehož je Turecko členem nákup systému silně kritizují. Ruské rakety země-vzduch podle nich představují ohrožení pro západní státy a zároveň nejsou kompatibilní se zbraňovými systémy NATO. Američané místo systému S-400 nabízejí svůj systém Patriot.

Turecká vláda podepsala kontrakt s Rusy v hodnotě 2,5 miliardy dolarů již v prosinci 2017 a Washington jí od té doby žádá, aby od smlouvy odstoupila. USA Turecku hrozí zrušením kontraktu dodávky amerických stíhaček F-35 a zastavením výroby jejích komponentů v Turecku. Americký viceprezident Mike Pence letos Ankaru varoval, že riskuje své členství v NATO. Podle televizní stanice CBNC má o systém S-400 zájem dalších třináct států, například Irák, Vietnam nebo Maroko. Ruský protiraketový systém S-400 si jako první objednala v roce 2015 Čína. Podle amerických expertů je důvodem zvýšeného zájmu ochota Kremlu prodej urychlit překročením regulačních překážek.

Dálniční známky budou elektronické

Ilustrační foto • Autor: ČTK
Ilustrační foto • Autor: ČTK

Poslanci schválili zavedení elektronických dálničních známek. Tuzemská praxe, kdy řidič prokazuje zaplacení poplatku kupónem na předním skle, je už v regionu ojedinělá. Na Slovensku a v Maďarsku už žádné kupóny neexistují, v Rakousku si řidiči mohou vybrat. Dálniční e-známky by měly začít fungovat od roku 2021. Za použití dálnice bude možné zaplatit na webu nebo přes mobilní aplikaci. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž krajské dálniční známky. Platbu s autem potom ztotožní kamery, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány.

Od poplatku budou osvobozené elektromobily, některé hybridy a auta na vodíkový pohon. Jeden z pozměňovacích návrhů, aby se cena ročního kuponu zvýšila z 1500 na 2000 korun, neuspěl, podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) to nepřipadá v úvahu přinejmenším do konce opravy dálnice D1. Stejně tak neprošel návrh opozičního poslance Jana Skopečka (ODS), aby se za dálnice v příštím roce vůbec neplatilo - a to rovněž kvůli stavu dálnic.

Nová továrna vozů koncernu VW včetně Škody bude v Turecku

oncept elektromobilu na autosalonu v Ženevě • Autor: AFP, Profimedia
oncept elektromobilu na autosalonu v Ženevě • Autor: AFP, Profimedia

Novou továrnu, kde se bude vyrábět několik značek včetně vozů Škoda, chce německá automobilová skupina Volkswagen postavit v Turecku. Napsal to německý časopis Automobilwoche. Dozorčí rada automobilky podle časopisu ve čtvrtek rozhodla, že továrna bude stát blízko Izmiru. Volkswagen loni v listopadu představil nový pětiletý plán zaměřený na výrobu elektrických aut. Podle tohoto plánu se mají elektrická auta vyrábět v německých závodech v Emdemu, Hannoveru a Zwickau. Současně se kvůli tomu do roku 2023 přesune výroba vozů rodiny Passat do závodu automobilky Škoda Auto v Kvasinách, kde se budou vyrábět spolu s modely Škoda Superb a Kodiaq. Z Kvasin by se pak výroba dalších modelů - Škoda Karoq a Seat Ateca - měla přesunout do nově plánovaného závodu.

Původně se mluvilo o tom, že by měl nový závod Volkswagenu stát ve východní Evropě a měl spadat přímo pod Škodu. Média pak uváděla, že automobilka pro závod zvažuje Bulharsko nebo Turecko. Mluví se o tom, že na výběr Turecka tlačil Katar, který vlastní ve Volkswagenu 17procentní podíl. Rostoucí Škoda už nemá v České republice dostatečné kapacity a některé její vozy se vyrábějí v jiných továrnách koncernu.  Škoda provozuje tři výrobní závody v České republice a vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.

Donald Trump kritizoval kryptoměny

Donald Trump • Autor: Profimedia, TEMP EPA
Donald Trump • Autor: Profimedia, TEMP EPA

Americký prezident Donald Trump na Twitteru kritizoval kryptoměny, včetně bitcoinu i digitální měny nazvané libra, kterou se chystá zavést Facebook. Naznačil také, že pokud Facebook a jiné firmy chtějí vydávat vlastní měnu, měly by požádat o bankovní licenci a podléhat bankovní regulaci. Facebook a jeho chystanou kryptoměnu tento týden kritizovali také šéfové americké centrální banky (Fed) Jerome Powell a šéf britské centrální banky Mark Carney. „Nejsem fanouškem bitcoinu ani jiných kryptoměn, které nejsou penězi a jejichž hodnota je vysoce nestabilní a vychází z ničeho,“ napsal Trump na Twitteru. „Ve Spojených státech máme jen jednu skutečnou měnu, je silnější než kdykoli jindy, je hodnověrná a spolehlivá. Je to zdaleka nejdominantnější měna kdekoliv na světě a tak to i zůstane. Nazývá se americký dolar!“ napsal prezident v jednom ze série čtvrtečních tweetů.

Facebook v červnu oznámil, že v roce 2020 zavede vlastní kryptoměnu. Spolu s 28 partnery, mezi kterými jsou Mastercard, PayPal Holdings či Uber Technologies, vytvoří asociaci Libra, která by měla stejnojmennou kryptoměnu také spravovat. Součástí skupiny Libra není žádná banka. Vlastní digitální měnu se chystá spustit finanční ústav JPMorgan Chase & Co, což je největší americká banka podle objemu aktiv. Šéf americké centrální banky Jerome Powell tento týden zákonodárcům řekl, že plán Facebooku na vlastní digitální měnu by neměl pokračovat, dokud nebudou vyřešeny obavy ohledně soukromí a ochrany spotřebitelů, stejně jako otázka praní špinavých peněz a finanční stability. Fed zřídil pracovní skupinu, která bude projekt sledovat. Spolupracuje s centrálními bankami dalších zemí, z nichž několik také vyjádřilo obavy z projektu digitální měny Facebooku.

Satelitní snímky přehrady Tři soutěsky ukazují poškození

Tři soutěsky  • Autor: Shutterstock
Tři soutěsky • Autor: Shutterstock

Na sociálních sítích kolují od začátku července satelitní snímky čínské přehradní hráze Tři soutěsky, která je s rozlohou 180 tisíc hektarů největší stavbou tohoto druhu na světě. Pozornost na nich poutá neobvyklé zvlnění hráze  naznačující možné poškození, jak informoval web Aktuálně.cz. Hráz by se tak mohla protrhnout a ohrozit tak životy milionů lidí žijících v její blízkosti.

Satelitní snímky analyzoval čínský inženýr Wang Wej-luo, který přehradu zkoumá desítky let. Jeho prognózou je, že v budoucnu Tři soutěsky prasknou. Z jeho analýzy citoval čínský list The Epoch Time: „Hráz je tvořena z desítek betonových bloků. Ty jsou mezi sebou propojeny, ale pak už nejsou nijak spojeny s podložím,“ píše v analýze Wang. Podle něj se přehrada pohybuje již od svého dokončení v roce 2012.

Úřady však tvrzení o poškození Tří soutěsek odmítají. Státní energetická společnost CTG, která přehradu stavěla, se na sociálních sítích hájí, že posun je normální a ukazuje na elastičnost hráze. Režim pak z šíření satelitních snímků obvinil „protičínské síly“, jejichž snahou má být „rozpoutat v zemi nevoli“. O možné krátké životnosti hráze ovšem hovořili čínští odborníci již v roce 1994 a předpovídali jí maximálně padesát let.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].