Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Fenomény, Kultura, Společnost

Už nezáleží na délce písní a alb. Důležité je, jak dlouho streamujeme

Autor: Shutterstock
Autor: Shutterstock

„Někdy během jara nastal moment, kdy mi Daytona – poslední album rappera Pushy T z Virginie – začalo působit úzkosti. Nebylo to hudbou samou, od ní jsem se dočkal všeho, co na tomto jedenačtyřicátníkovi obdivuji: královské fantazie, jemného doteku slitování, stylu vystavěného na úspornosti a až okázalé chytrosti. Daleko víc jsem se cítil nespokojený, protože to album bylo krátké. Skončilo ještě dřív, než jsem pohnul s čímkoli, na čem jsem dělal, když jsem ho poslouchal – jako třeba řídil někam dál než 20 minut. Hudba je samozřejmě koření života, dar, ale také je to způsob, kterým měříme čas,“ konstatuje autor Hua Hsu v magazínu The New Yorker v podnětném komentáři, v němž se zamýšlí nad způsoby, jakými populární hudba vždy podléhala technologickým omezením vyplývajících z časové délky, které byly nosiče pojmout.

Nejen Pusha-T ale i jiné mimořádné nahrávky roku 2018 jako Some Rap Songs od Earla Sweatshirta či Whack World od Tierry Whack skončí ještě před pětadvacátou minutou. V době rozmachu rozhlasového vysílání se ustavilo, že ideální píseň by měla mít okolo tří minut - už proto, že jako taková se krásně vejde na jednu stranu vinylového singlu. Existují generace, které mají pocit, že správné album se má vejít na jednu stranu devadesátiminutové kazety a trend dvojcédéček byl zase pokus, jak dát fanouškům pocit, že za své peníze toho dostávají opravdu hodně.

https://www.youtube.com/watch?v=L7–0ugujS2U

Streamování však tyto koncepty zcela proměnilo. A tak v roce 2018 bodovala alba velmi krátká – žádná z patnácti skladeb na desce Tierry Whack nepřesáhne stopáž jedné minuty - ale také neuposlouchatelně dlouhá. Drakův Scorpion se roztáhl na čas 1:29:44, Migos a jejich Culture II má 1:06:18 a Rae Sremmurd přišli s trojalbem SR3MM, Swaecation a Jxmtro, které dohromady trvá 1:01:30.

Možná, že už nezáleží na tom, jak je písnička dlouhá, protože pro nový hudební průmysl je důležitá celková doba, po níž posluchač streamuje, zamýšlí se Hua Hsu. Rovněž pojetí hodnoty písně už není tak zřejmé jako kdysi, kdy singly měly pevně danou cenu a alba musela přinášet pár hitů a vzrušení, aby ospravedlnila, kolik stojí.

„Na konci roku Spotify svým uživatelům radostně oznámí, kolik času strávili posloucháním hudby – to je otázka, nad kterou jsem nikdy v životě neuvažoval, dokud nebylo technologicky možné zjistit její odpověď,“ přiznává Hua Hsu. „Moje úzkost při poslechu Daytony ale byla úzkost z toho, k čemu vlastně písně potřebuji. Jak mnoho z nás stárne, získává pocit, že náš čas vlastně není úplně náš. Téměř každou minutu dne čelíme požadavkům profesionálním nebo rodinným. Daytona pro mě představovala únikový východ, ale takový, jehož dveře se zavíraly příliš rychle.“

V médiích budou přibývat iteligentní redakční systémy

Vydavatelství Forbes Media, jež má za sebou finančně nejúspěšnější rok uplynulé dekády, uvedlo do provozu během léta nový redakční systém (CMS) pro internetový obsah, který využívá prvky umělé inteligence. Jmenuje se Bertie a umí přispěvatelům i kmenovým autorům doporučit témata textů na základě znalosti okruhů, o nichž píší, nebo navrhnout titulek podle tónu, jakým je text napsaný.

V testovacím provozu je také aplikace  schopná napsat hrubé koncepty článků, které přispěvatelé mohou pouze stylisticky upravit a vylepšit místo toho, aby museli začínat s prázdnou stránkou. Zprávu o novém redakčním systému, který je v tuto chvíli dostupný pouze autorům v severní Americe, ovšem v roce 2019 by se měl rozšířit i do Evropy, přináší Max Willens na serveru Digiday.

Bertie tak autorovi, který píše o automobilovém průmyslu, může pomoci s rešeršemi, vyhledat mu, jaké články byly kupříkladu napsány o Tesle na Forbesu i jinde a navrhnout mu fotografie. Vše je motivováno tím, aby se proces tvorby oněch zhruba 300 příspěvků, které Forbes denně publikuje, maximálně zefektivnil.

Bertie není vytvořen tak, aby vytvořil útvar, který by mohl přispěvatel nebo reportér ihned vydat. Jsou to – jak říká Salah Zalatimo, šéf digitálního obsahu Forbes Media – myšlenkové zárodky, které by měly autora postrčit k další kreativitě. To je dáno částečně tím, že umělá inteligence má stále svoje limity, částečně tím, že autoři logicky chtějí, aby výsledný tvar byl jejich.

Při současném stavu médií, který charakterizuje vysoký úbytek pracovních míst spojený stále větším tlakem na produktivitu, se nástroje jako Bertie stávají součástí širšího trendu. Vydavatelé chtějí udržet vysokou kvalitu redakční práce, přitom být co nejvíce efektivní.  „Každá firma zaměřená na tvorbu obsahu je dnes pod tlakem, jak vytvořit obsah včas, a přitom hlídat náklady,“ popisuje tu Ron Schmelzer, hlavní analytik společnosti Cognilytica, která se zaměřuje na umělou inteligenci. A dodává, že digitálních nástrojů, které budou mít za úkol pomáhat s produkcí, jež je zaměřená na velký objem a tok obsahu, bude stále přibývat.

Na to, zda přispěvatelům přibyla práce a zvýšil se počet jimi produkovaných článků, odmítl mluvčí Forbesu odpovědět. Ale konstatuje, že jejich webu se podařilo zdvojnásobit počet loajálních návštěvníků (kteří se vrací častěji než jednou do měsíce) od chvíle, kdy je nový redakční systém v provozu.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].