Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Externí hlasy, Společnost

Tam, kde se zatím živí vraky

Z oblasti Darukhany bude s největší pravděpodobností rekreační a rezidenční zóna

Autor: Tomáš Predajna
Autor: Tomáš Predajna

Tohle místo na východním pobřeží jižní Bombaje v bedekrech nenajdete, přesto je fascinující – a brzy zřejmě zmizí. Darukhana Ship Yard je průmyslový přístav, kam se svážejí vraky nákladních tankerů a lodí. Postupně se tu demontují, rozebírají, rozřezávají a ocel se dál rozprodává. Některé lodě se nicméně s pomocí získaných náhradních i opravují.

Prostředí rezavějících vraků i malých dílen lemujících doky je tíživé i působivé. Jakési malé ocelárny, kde ve velmi špatných hygienických podmínkách až 12 hodin denně tvrdě pracují dělníci, kteří zde žijí i se svými rodinami. V dílnách plných rezavého prachu pobíhají děti a hrají si mezi rozpálenými kusy železa. Malí bosí kluci, kteří se brodí v bahně pod vraky, pomáhají svářečům. Sbírají drobný kovový odpad, který vzniká. Každý tu má svou roli: někdo právě svařuje, jiný nakládá, štípe, taví, ková, vyklepává, stahuje bužírku z kabelů.

V docích je vše, co místní k životu potřebují. Obchůdky, restaurace, bar, mešity i škola. Nejživějšími místy jsou čajovny: každý, kdo v docích pracuje, dostane kdykoliv zdarma vodu nebo levný čerstvý čaj. Panuje tu dobrá nálada, uzavírají se zde obchody, probírají se nejnovější události a popíjí se horká masala. Návštěvník je vítán a pozvání na čaj přijde téměř automaticky.

Darukhana znamená „továrna na střelný prach“. Oblast doků dostala jména právě podle výroby této látky, která se zde začala soustřeďovat od konce 18. století. Už v 19. století se však v docích začala také zpracovávat ocel ze starých lodí. Při pobřeží Darukhany jsou dnes ukotveny vraky stovek lodí; některé ještě čekají na zpracování, jiné pouze chátrají. Do Darukhany přicházejí obchodníci s ocelí a s železným odpadem, ale i se starožitnostmi - a také umělci, kteří tu hledají komponenty pro svá díla.

Budoucnost přístavu a „oceláren“ v Darukhaně se však pomalu, ale jistě krátí. Na vládní úrovni se od loňska jedná o přesunu „pohřebiště lodí“ do méně exponovaných lokalit mimo Bombaj, dál od obytných čtvrtí. Největší vrakoviště je nyní ve městě Alang ve státě Gujarat.

Oficiálně už platí v Darukhaně zákaz demontovat velké lodě. Poslední takovou událostí byla v roce 2014 demontáž ikonické indické letadlové lodě INS Vikrant. Při bližším zkoumání se sice ukáže, že velké lodě tu stále kotví a nelegálně se „zpracovávají“ – za vysokým oplocením a pod zákazem vstupu i fotografování. Nicméně přísun práce pomalu, ale jistě ustává.

Z oblasti Darukhany bude s největší pravděpodobností rekreační a rezidenční zóna, což se samozřejmě nelíbí odborářům. Ekologické aspekty i tlaky na využití cenné půdy však mají prioritu. Do několika let zbudou po dělnících z Darukhany jen fotografie.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].