Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Kultura

Vášeň pro špatné seriály je znakem doby sociálních sítí

The Room
The Room

Binge-watching, tedy lačné zhlédnutí celé série oblíbeného seriálu za jednu noc, není jediným diváckým návykem poslední doby. Přestože se o současné době mluví jako o zlatém věku televizních seriálů a rozmachu quality TV, vyhledávanou činností se mezi určitou částí diváků stále častěji stávají nepovedené seriály, filmy nebo pořady, při jejichž sledování se konzument cítí trapně.

Pocit, kdy si nejpozději v polovině sledování seriálu uvědomíte, že se díváte na něco nekvalitního, na něco, co vás nebaví, nebo prostě jen irituje, ale přesto dotyčné dílo dál se zvláštním potěšením sledujete, popisuje v komentáři pro web BBC Culture spisovatelka Jennifer Mary Armstrong.

Hate-watching je fenomén, který nemá moc společného s guilty pleasure, tedy sledováním pokleslé kultury, kterou si užíváme, ale raději se tím nikomu nechlubíme. Ani se škodolibostí a voyeurismem, které prožíváme při sledování těch nejhorších momentů z reality show. „Odsuzující sledování“ je spíš určitou zvláštní formou fanouškovství: divák seriál rozebírá do posledního detailu, aby se podělil o to, proč je něco tak špatné. „Je to radost z toho, že se snažíte přijít na to, co a proč nám nepřináší potěšení,“ definuje divácký úkaz Joli Jensen, profesorka mediálních studií z University of Tulsa.

Sledování s cílem ujistit se, jak se dané dílo vážně nepovedlo, není úplná novinka. Za úspěch mu vděčí například film Hadi v letadle. V roce 2005 ho bloggeři tak masivně zesměšňovali, až zvedli návštěvnost při prvních promítáních v kinech. Podobně smýšlejícím uživatelům sociálních sítí, kteří rozebírali každou komicky formulovanou větu, vděčí částečně za úspěch i knižní a filmová série Fifty Shades of Grey. Nejkultovnější status však v toto směru drží snímek The Room označovaný jako „nejhorší film všech dob“. Dodnes se promítá ve velkých kinosálech pro komunitu ironických fanoušků schopných citovat každou repliku.

Čím dál oblíbenější sledování toho, co nás irituje, tak víc než kdy jindy svádí producenty i k cílenému vyrábění a vytěžování takových záměrně špatných děl. A velký podíl na této „éře hate-watchingu“ má bezesporu neustálá přítomnost a propojení diváků na sociálních sítích. Snaha být originální a odlišit se vede k prohledávání nejodlehlejších mediálních koutů, zároveň se všichni rádi předvedou před přáteli na sítích coby soudci i kritici. To vše vede k oblibě a sdílení bizarností a nepovedeností. „Dnešní mediální kultura je založena na neustálém výsměchu, cynismu a hodnocení,“ tvrdí tak Jensen s tím, že v případě špatných seriálů má ovšem nenávist blízko až k zamilovanosti.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].