Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Denní menu, Společnost

Švédsko otevřelo první silnici na světě, která dobije elektrická auta za jízdy

Budování nabíjecí silnice • Autor: Joakim Kröger/eRoadArlanda
Budování nabíjecí silnice • Autor: Joakim Kröger/eRoadArlanda

Až pojedete autem do Švédska a na silnici spatříte zvláštní kovový pruh zabudovaný do asfaltu a připomínající jakousi futuristickou kolej, pak vězte, že neslouží tramvajím, ale autům. Resp. umí dobíjet za jízdy elektroauta, která se na ni napojí pomocí speciálního zařízení. Ve středu byly otevřeny první dva kilometry nového typu silnice, který se má postupně rozšířit i do zbytku Švédska, informuje deník Guardian.

Švédsko si dalo za cíl úplně se zbavit závislosti na fosilních palivech do roku 2030 - a aby toho dosáhlo, spočítalo si, že musí snížit emise v dopravě o 70 procent. Zavedení kolejí pro elektroauta k tomu má pomoci. První úsek silnice spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem na okraji města.

Napájení funguje na podobném principu jako závodní elektrická autodráha. Každé auto, které chce kolej využít a nabít se, má na podvozku speciální pohyblivou paži, kterou se napojí do sítě. Pokud bude chtít vozidlo předjíždět, a opustit kolej, paže se automaticky odpojí. Elektrická silnice bude rozdělená na 50 sekcí, přičemž každá bude pod proudem pouze ve chvíli, kdy po ní bude přejíždět auto. Když auto zastaví, nabíjení se odpojí.

Systém napájení umí spočítat spotřebu každého připojeného auta, což umožní také rozložit náklady za spotřebovanou elektřinu mezi řidiče. Takzvané dynamické napájení má oproti nabíjení ze statických přípojek výhodu, že autobaterie jsou výrazně menší, což snižuje výrobní cenu auta. Cena silnice se pohybuje kolem milionu eur za kilometr. Švédské ministerstvo dopravy už vytváří plán, jak pilotní projekt rozšířit do dalších částí země.

Ředitel firmy eRoadArlanda, která silnici postavila, ujišťuje, že kolej je pro případné kolemjdoucí zcela bezpečná a nehrozí, že by elektřina z ní mohla někoho zranit. Na povrchu žádný proud není - a i v případě, že by se kolej zaplavila slanou vodou, na povrchu by bylo napětí pouze jeden volt. Podle ředitele firmy můžete po kolejích chodit bosí.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].